Loading...
nl

Het verschil tussen een Filosofie en Theorie

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
Tijdens mijn zoektochten in de spirituele wereld wordt je vaak geconfronteerd met de meest uiteenlopende Filosofieën en Theorieën. In eerste instantie had ik alles op dezelfde hoop gegooid, totdat ik er vandaag achter kwam dat er een belangrijk verschil tussen filosofie en theorie zit.

Een filosofie is een waarheid van iemand die gebaseerd is op ongetoetste en ongefundeerde beweringen. Hoewel deze beweringen wel degelijk tot dezelfde logische waarheid komen, staat het geheel toch op losse schroeven.

Een theorie daarentegen, is een waarheid die gebaseerd is op feiten, die wel degelijk getoetst kunnen worden. Ook al is de toetsing zelf ook theoretisch, er is altijd een manier beschikbaar, waarop de waarheid van deze therie bevestigd of weerlegd kan worden.

En hierin zit nou net het grote verschil tussen filosofie en theorie. Een filosofie kan de waarheid zijn, maar er is geen mogelijke manier om dat te weten. Een theorie kan de waarheid zijn, maar er is wel degelijk een manier om deze waarheid te controleren.

En dan vraag je je misschien af, waarom dan dit topic? Ik ben altijd op zoek naar de echte waarheid achter alles. Ik ben van mening dat wanneer je van een filofie een theorie weet te maken, je in staat kunt zijn om de echte waarheid te vinden.

Het enige wat je nodig hebt, is een fundering voor de filosofie die opgebouwd is uit theorieen. Wanneer dit fundament staat als een huis, is de filosofie onweerlegbaar de waarheid, en ook een theorie geworden. En met alles wat een theorie is, kan je die dus ook in de praktijk brengen :).
Delen:
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
Tot nu toe NiMS is het hoofdwerk wat je plaatst aan woorden, voortgekomen uit een vraag die het denken activeerde......... (trouwens ook een moeilijk te betuigelen fenomeen mijnerzijds)

Nu geloof ik erin dat waarheid in het hart is, onze ziel is, met voelen gepaard gaat, wat nodig is om ons zelf te kunnen leren kennen.

"wie zichzelf kent, kent het Al" (Bijbel)

"Ken uzelfe" staat er boven de poort van Delphi

Denken houd ruimte voor Intuïtie, maar is zoooooooo traaaaaaaaag
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
Schiet geloof ik ook niet echt op zo een antwoord, toch is het een beetje zo, waarheid zit in je hart en als je het daar toelaat/toestaat zie je het overal; waarheid........
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
Bhagavat Gita geloof ik;

"mensen die in het donker leven, zullen het licht niet zien...."

waarheid!
sarina
sarina jan 10 '08
Welke waarheid zoek je???
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
 Origineel bericht van: Thomas A
Tot nu toe NiMS is het hoofdwerk wat je plaatst aan woorden, voortgekomen uit een vraag die het denken activeerde......... (trouwens ook een moeilijk te betuigelen fenomeen mijnerzijds)

Nu geloof ik erin dat waarheid in het hart is, onze ziel is, met voelen gepaard gaat, wat nodig is om ons zelf te kunnen leren kennen.

"wie zichzelf kent, kent het Al" (Bijbel)

"Ken uzelfe" staat er boven de poort van Delphi

Denken houd ruimte voor Intuïtie, maar is zoooooooo traaaaaaaaag


Heel mooi, maar dat was niet echt waarover ik spreek. Alles kennen, wil niet betekenen dat je ook de waarheid kent als je deze niet toetst. Wanneer je enkel bij jezelf blijft, blijft dit JOUW waarheid en zal deze nooit DE waarheid kunnen worden. Juist het delen van jouw waarheden, zou ze tot de waarheid kunnen verheffen zodra er een theorie van gemaakt kan worden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
 Origineel bericht van: Thomas A
Schiet geloof ik ook niet echt op zo een antwoord, toch is het een beetje zo, waarheid zit in je hart en als je het daar toelaat/toestaat zie je het overal; waarheid........

Ik moest het inderdaad wel 4x lezen voordat ik doorhad dat je iets totaal anders zei dan dat waar ik het topic over begon. Dat je eigenlijk alleen maar doorging over mijn zoektocht naar de waarheid.

Ik ben van mening dat je beter de waarheid in de harten van anderen kunt zoeken, omdat je dan veel meer waarheden kunt toetsen, en zo de echte waarheid boven tafel te krijgen. Als je alleen je eigen waarheid zoekt, dan blijf je volgens mij juist erg beperkt in je zoektocht.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
 Origineel bericht van: sarina
Welke waarheid zoek je???

De onweerlegbare theorieen die de spiritualitet, het geloof en de weg naar 2012 verklaren. In ieder geval, ben ik op dit moment daarnaar op zoek. Eigenlijk kan alles een waarheid worden, zodra er maar fundering voor ligt. Ik geloof daarom ook in een wereld zonder leugens en alleen maar gefundeerde waarheden. Als je dit bereikt, dan heb je pas echt een nieuwe wereld.
gast
gast jan 10 '08
Een uitspraak van Einstein:

"Science without religion is lame, religion without science is blind."
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 11 '08
Ze kunnen niet zonder elkaar :). De threorie onder de filosofie. De filosofie onder de theorie. Het dynamische duo.
gast
gast jan 11 '08
Tsja, en zou hier ook de waarheid in het midden liggen ;)
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 11 '08
En is dat dan meteen de reden dat je voldoende theorien nodig hebt om voldoende fylosofien te verklaren, zodat de echte waarheid inderdaad in het midden van die 2 ligt?

Anders gedacht: De waarheid ligt in het midden, welke waarheid is dat dan?
gast
gast jan 11 '08
De waarheid. Maar hier hebben we het ook al eerder over gehad.
Lena
Lena jan 11 '08
Ja heb ik toch een vraag ,en wie of wat zou dan uiteindelijk die waarheid bezitten dan? 8)
Thomas A
Thomas A jan 11 '08
Het hart als toetssteen der waarheid.........
Lena
Lena jan 11 '08
:)
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 11 '08
 Origineel bericht van: Lena10
Ja heb ik toch een vraag ,en wie of wat zou dan uiteindelijk die waarheid bezitten dan? 8)
Als het aan mij ligt, iedereen die ervoor open staat en wilt luisteren :).
admin
admin jan 12 '08
Ha ha ha :)das een goeie.
Lena
Lena jan 12 '08
Zoveel mensen met eigen waarheden in hun eigen hart, lijkt me een hele kunst om ze te verenigen in 1 ultieme waarheid, in ieder geval op deze aarbol!
admin
admin jan 12 '08
Dat zou een utopie zijn
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki