Tijdens mijn zoektochten in de spirituele wereld wordt je vaak geconfronteerd met de meest uiteenlopende Filosofieën en Theorieën. In eerste instantie had ik alles op dezelfde hoop gegooid, totdat ik er vandaag achter kwam dat er een belangrijk verschil tussen filosofie en theorie zit.
Een filosofie is een waarheid van iemand die gebaseerd is op ongetoetste en ongefundeerde beweringen. Hoewel deze beweringen wel degelijk tot dezelfde logische waarheid komen, staat het geheel toch op losse schroeven.
Een theorie daarentegen, is een waarheid die gebaseerd is op feiten, die wel degelijk getoetst kunnen worden. Ook al is de toetsing zelf ook theoretisch, er is altijd een manier beschikbaar, waarop de waarheid van deze therie bevestigd of weerlegd kan worden.
En hierin zit nou net het grote verschil tussen filosofie en theorie. Een filosofie kan de waarheid zijn, maar er is geen mogelijke manier om dat te weten. Een theorie kan de waarheid zijn, maar er is wel degelijk een manier om deze waarheid te controleren.
En dan vraag je je misschien af, waarom dan dit topic? Ik ben altijd op zoek naar de echte waarheid achter alles. Ik ben van mening dat wanneer je van een filofie een theorie weet te maken, je in staat kunt zijn om de echte waarheid te vinden.
Het enige wat je nodig hebt, is een fundering voor de filosofie die opgebouwd is uit theorieen. Wanneer dit fundament staat als een huis, is de filosofie onweerlegbaar de waarheid, en ook een theorie geworden. En met alles wat een theorie is, kan je die dus ook in de praktijk brengen .