Ja ik heb geen migraine voor zover ik weet maar ik heb dat wel vaak dat het net is of ik niet in deze wereld ben maar ergens anders waar geen tijd is niks waar niks tot je doordringt en het heel rustig en leeg is...waar dat is weet ik ook niet.
Ik kan alles doen werken als ik me zo voel maar het lijkt net of ik er niet ben en alles automatisch doet...een soort automatische piloot.
Dit kan ik ook. Ik deed het vroeger al toen ik naar school fietste. Dat was een rit van 15 minuten, en zo ongeveer op de helft was een drukke weg, en daartussen heel rustig. Ik raakte dan tijdens het fietsen in een soort van meditatie waarin ik kon dromen. Ik zou zeggen: Dagdromen. Op het moment dat ik dichtbij het drukke kruispunt kwam kwam ik altijd uit de dagdroom om even op te letten, en vervolgens na het oversteken ging ik gewoon weer verder met dagdromen. Het is alsof ik tijdens het dromen wel kon zien wat er gebeurde maar dat ik prioriteit kon geven aan wat ik mee wilde maken. Zo fietste ik eens op een weg waar op zich geen gevaren waren en was ook diep in gedachten verzeild dat er van achteren opeens een scooter aangescheurd kwam. Ik herinner me nog dat ik half m'n dagdroom, half de weg zag zodat ik goed rechts kon rijden zodat hij erlangs kon zonder de dagdroom te onderbreken. Ik weet nog goed dat ik best wel schrok toen hij echt langs kwam scheuren omdat het toch een hard geluid maakt, en toen werdt ik soort van wakker om even van de schrik te bekomen.
Overigens ben ik iemand die wel migraine heeft, en ik kan je zeggen dat het hier gaat om 2 verschillende ervaringen. Voordat ik een migraine aanval krijg heb ik ook zo'n moment van "pats, nu gaat hij komen" en op zo'n moment kan ik even niet meer nadenken. (Dat is best lastig in een gesprek, want je begrijpt de woorden die gezegt wordt wel, maar je kan niet bepalen of het voor jou geldt of niet. Het is net alsof je even geheugenverlies hebt. Overigens heb ik dan niet het gevoel dat ik personen of objecten niet ken, ik kan alleen geen relaties meer leggen.)
Zo had ik laatst een aanval terwijl ik met iemand bij de Fax zat te praten. Hij had een probleem en vroeg mij om raad. Gelukkig gaf hij zelf antwoorden. Vlak voordat hij klaar was met z'n vraag kreeg ik een migraine aanval. Ik heb toen ingestemt met zijn antwoord terwijl ik zoiets had van: pff, ik heb geen idee, maar ik zeg wel ja, dan kom ik er later wel op terug als ik een beter antwoord kan geven.
Want hoewel je geen relaties kan leggen, je maakt wel alles normaal mee, en onthouden lukt ook gewoon goed.
Migraine is dan ook een overbelasting van de hersenen waardoor random prikkels gestuurd worden. Dit veroorzaakt de schitteringen en tintelingen en maakt je in staat om geen relaties/verbanden meer te kunnen leggen.