Loading...
nl

communicatie...

admin
admin dec 5 '07
http://www.innerned.org/conflict.html

Omgaan met conflicten

Een bijdrage van Ans RemmitsTer nagedachtenis aan Ans Remmits (1K)
Moeilijke situaties

Conflicten vinden we meestal vervelend. Daarom vermijden we ze, geven we tegen onze zin toe en zijn we niet assertief "om de lieve vrede " te bewaren. Maar is deze lieve vrede wel zo lief? Meestal gaat de ontevredenheid onderhuids door en komt die op de meest onverwachte momenten weer tevoorschijn: steken onder water, gespannen stiltes, dwars liggen om het dwars liggen etc.

Omdat velen onder ons niet geleerd hebben goed met ruzies om te gaan, zie je vaak het volgende gedragspatroon optreden bij mensen: men ontloopt, vermijdt of trekt zich terug. Men dekt de dingen toe, men forceert of zoekt een compromis. Dit alles afhankelijk van het belang van het probleem of de energie die je ervoor over hebt.
Wat is een ruzie eigenlijk?

De kern van een conflict is: ik wil dit en de ander wil dat niet. Gevolg van dit verschil: er ontstaat een tegenstelling, wrijving of spanning vol met beladen stiltes. Je voelt je verkrampt en gemaakt in de omgang. Het kontakt is onecht en er zijn angstige gevoelens. Hoe ga je hier nu mee om. Hoe kom je hier uit? Het lijkt vaak alsof je in een vicieuze cirkel zit. Inzicht kan o.a. helpen om eruit te komen.
Wat betekent een conflict voor jou?

Je krijgt op deze vraag een helder antwoord als je eens stilstaat bij de volgende vragen:
waar denk je nou aan bij de woorden agressie, kwaadheid, boosheid, woede? Misschien is het wel angst?!
Wat maakt je bang? Waar ben je het meest bang voor: voor de woede in jezelf of in de ander?
Wat zou je het liefst willen leren: je eigen kwaadheid uiten of leren omgaan met de kwaadheid van een ander?
Wanneer was je trouwens voor het laatst kwaad? Roep de situatie nog eens in herinnering. Wat voelde je en wat deed je?.
Bestaat er in je leven nu een sluimerend conflict, een onoplosbaar conflict, een conflict dat je wegstopt??

Kies een conflict, zie de persoon voor je, kijk deze aan. Zet hem of haar een paar meter van je af. Denk eraan jij bent nu even de regisseur van dit drama.
Wat zou je willen zeggen? Voel je sterk, voel de levenskracht door je heen stromen. En zeg vervolgens wat je wilt zeggen.
Hoe reageert deze persoon????
Gebruikte wapens in een conflict

Onderstaand volgt een rijtje van enige slechte stijlen bij het ruzie maken. Zodra je ziet welke stijl iemand hanteert, kun je misschien gemakkelijker het conflict hanteren.

* zegeltjes sparen: opkroppen en dan later ontploffen
* psyscho-analyse: je zegt dat wel, maar volgens mij ben je bang om...
* afmakertje: goed hoor jij hebt gelijk
* etiketteren: je bent nu eenmaal een luie donder
* Atoombom op Lutjebroek: dreigen met gevolgen die niet in verhouding staan met het geschil. B.v. iemand komt een keer te laat en je dreigt met ontslag.
* Stekels opzetten: ja hoor. Ik doe het toch nooit goed. Je moet ook altijd mij hebben.
* Schuldgevoel oproepen: door jou kan ik nooit.... Jij houdt nooit rekening met me.
* Breekbaar: hou op ik kan er niet tegen. Ik krijg er hoofdpijn van.

Herken je een van deze stijlen bij jezelf of bij anderen personen?
Welke wapens gebruik jij?
Voor welke valkuilen ben je bang?
En welke manieren kun je wel goed te baas bij de ander?
Delen:
dragon
dragon dec 5 '07
mooi Karin!
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 5 '07
Ik herken wel een paar van deze stijlen bij een paar Merudianen ;). Leuk om te lezen, en goed om te weten.
inneke
inneke dec 5 '07
Oh ja, ik herken ook stijlen bij mezelf ;)
liesanne
liesanne dec 5 '07
..............ik niet, ik ben héél goed in ruzie maken (vraag maar aan mijn man) :P


Goed om te lezen....
Wat ik even mis in dit stukje: wat is dan een 'goede' manier om een conflikt op te lossen of ruzie te maken...
Een compromis vind ik toch altijd wel een prima manier.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 5 '07
Inderdaad Liesanne. Toch is het vaak lastig om een compromis te vinden als beide partijen niet duidelijk maken wat ze nu eigenlijk willen. Ze komen nooit tot een compromis, omdat ze niet de kern van het conflict weten te vinden.

Ik ben wel benieuwd wat de snelste manier is, om een compromis te bereiken.
inneke
inneke dec 6 '07
Ja, toen ik de 'stijlen' las kon ik alles wel herkennen...maar idd, de goede manier?...

Voor mij is dat telkens toch komen bij de kern van je eigen gevoel, van je eigen geraakt zijn en dit delen met elkaar. Maar daar is de kwetsbaarheid weer...Als ik het zo bekijk zijn m'n partner en ik eigenlijk wel goed in ruzie maken (geworden) omdat we steeds sneller naar de kern gaan en mekaar dus snel terug vinden.Er is wel een groot basisvertrouwen voor nodig dat je mekaar door en door respecteert en graag ziet, zelfs al ziet het er op dat moment zo niet uit.
liesanne
liesanne dec 6 '07
Hoe zeggen 'jullie' dat ook -ik zie u graag- dat vind ik zo'n mooie uitspraak!! Mag ook wel een Nederlandse worden wat mij betreft... :D
inneke
inneke dec 6 '07
Bij deze introduceer ik (met vlaggen en wimpels want het is een mijlpaal in de geschiedenis) in Nederland: "Ik zie u graag!"
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 6 '07
Ik zie u graag wordt in het Nederlands volgens mij vertaald met: Ik mag je.
admin
admin dec 6 '07
Volgens mij is het heel simpel, ¨ik hou van je¨.
inneke
inneke dec 6 '07
Yep allebei!
Alleen is 'ik mag je' een iets zwakkere vorm en 'ik hou van je' iets sterker :-)
'Ik hou van je' wordt toch snel geassocieerd met emotionele liefde. Ik zal het niet zo snel zeggen tegen mensen omdat het 'verkeerd' opgevat kan worden.
'Ik mag je' vind ik heel voorzichtig, zeg je als je iemand misschien nog maar net kent.
'Ik zie je graag', ja dat zeg ik graag. Ik krijg er een heel open, speels en blij gevoel van. Twee jaar geleden stuurde ik dat als kerstboodschap naar vrienden en m'n naaste familie. Ik kreeg maar heel weinig reacties. Wat ik me nog herinner is een mailtje van een gezamelijke vriend. "Euh, ik denk dat ik u ook graag zie....Wat zal Giorgo hier van zeggen?"
;-)
Ik ben blij dat ik me ondertussen omringd heb met meer mensen die dit kunnen ontvangen en dat familie en vrienden zijn 'meegegroeid' en deze uitspraak uit mijn mond niet meer zo raar vinden :-)

Dus bij deze nog eens: "Ik zie jullie graag!!" (allez, ik 'lees' jullie berichten graag en kijk graag naar het intern beeld dat ik me vorm)
Yoehoehoe
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 6 '07
In het nederlands gebruiken wij ook "Ik heb je graag." Hoewel dat alweer een stuk bezitteriger klinkt dan ik zie je graag. Misschien gewoon introduceren, want ik vind het ook een hele leuke en warme uitdrukking.
inneke
inneke dec 6 '07
ja he
Ayasha
Ayasha dec 6 '07
onder goede vrienden gebruiken wij gewoon simpel 'hvj' of 'hjg' in sms'jes en mailtjes. Hou van je en heb je graag dus. Zie je graag is een alternatief (zjg dus) Dat is heel normaal onder ons. net zoals iemand voor die vertrekt even zeggen dat hij of zij voorzichtig moet zijn. Het valt me tegenwoordig op dat jeugd wat dat soort dingen betreft opener is dan veel oudere. 'wees voorzichtig' is volgens veel oudere iets voor moeders en vaders. Maar onderling wordt het hier vaak zat gebruikt.Dat zou heel logisch moeten zijn eigenlijk.
admin
admin dec 6 '07
Hier in huis zeggen wij gewoon, ik hou van je, thuis kan dat wel.
Toch zeg ik het ook erg graag tegen anderen, niet als liefsdesverklaring maar gewoon omdat ik zo van mensen houd en vooral van de mensen die mij diep kunnen raken.
Dan voel ik het ook letterlijk in mijn hart, is een heeeeerlijk gevoel en daar kan ik echt dagen op teren.

Ik zie jullie allen supergraag!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki