Loading...
nl

[ged] Ik ben bang

JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '07
Ik ben bang,
Doodsbang.
Bang voor geesten,
Bang voor de stemmen in mijn hoofd.

Als ik iets lees, zie of hoor,
Dan zuig ik het op als een spons.
Het zit in me,
Ik laat het niet meer los.

Ik ben bang om nog iets te lezen,
Bang om nog iets te zien.
Ik sluit mijn ogen,
Voor alles wat ik zie.

Overal waar ik kijk zie ik bangmakerij,
Alles wat ik bekijk is ellendig.
De wereld is bang,
En ik voel het ook.

Ik ga kapot aan de angst,
Ik word er niet meer helder van.
Van wat ik vroeger zeker wist,
Zie ik nu alleen nog maar gevaren.

Was ik nog maar een kleine man,
Dapper en zonder angst door het leven,
Ik genoot van de mooie dingen op deze aarde,
Niets kon mij nog stoppen.

Een kind kent geen angst,
En dat is niet zonder reden.
Het weet nog waarom het hier is gekomen,
Helemaal puur en zonder angst.

Een kind kan als geen ander,
Genieten van de mooie dingen.
Het leven is veel simpeler,
Zo.... zonder angst!
Delen:
dragon
dragon nov 30 '07
indrukwekkend!!!!
proost
proost nov 30 '07
NiMS, bedankt voor je openheid over je levensangsten.

Angst om te leven in dit leven,
die is je niet door God gegeven.
Als 's nachts de spoken door je tollen,
je heel hard weg zou willen hollen,
zoek naar een lichtpuntje, een ster,
die is er voor jou, van heel ver
mag jij dat licht zien in je leven,
dat jou door God hier is gegeven.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '07
Hoi Proost,

Dit zijn niet mijn levensangsten gelukkig :). Ikzelf ken eigenlijk geen angsten, maar dat is weer een verhaal apart. Ik wilde hier iets anders mee triggeren ;).
inneke
inneke nov 30 '07
Angst heeft een levensbelangrijke functie je te waarschuwen voor gevaar.
Angst is pas hinderlijk en schadelijk als het je leven gaat beheersen op bepaalde gebieden, als je bang bent nog voordat er daadwerkelijk gevaar is...
inneke
inneke nov 30 '07
@ Nims: En ook hier geldt denk ik "hoe groter het licht, hoe groter de schaduw".
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '07
Wat bedoel je daarmee?
inneke
inneke nov 30 '07
:-)
Ik geloof niet dat iemand geen angsten kan hebben, wel dat ze uit het bewust zijn verdrongen kunnen zijn of ontkend worden.
En dan "hoe groter het licht, hoe groter de schaduw": mensen die een groot licht zijn of hebben, zoals jij, die met een grote taak
in dit leven zijn gekomen, hebben ook een grote schaduw. Dwz een hele hoop dingen waar ze mee moeten afrekenen in zichzelf of in de buitenwereld. En dat is net het evenwicht, de balans. Zonder licht geen donker en omgekeerd.

Maar dat is mijn overtuiging van dit moment. Ik weet dat jij er anders over denkt en dat is ok.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 4 '07
Daarmee ga je er dus vanuit dat iedereen op deze aarde er voor zichzelf is? En dat je daarom moet afrekenen met deze "schaduw"?

Ik probeer je alleen maar te begrijpen hoor, want ik ben er nog niet helemaal uit, wat je precies bedoeld.
inneke
inneke dec 4 '07
Nee, ik ga ervan uit dat we er zijn om vanuit onze kracht, vanuit alles wat we als mens te geven hebben, contact te leggen met de wereld. Een goede relatie met jezelf leidt tot een goede relatie met de wereld.

Met schaduw bedoel ik (en dat heb ik al vele malen verwoord) de schaduw zoals ze genoemd wordt door Jung, Assagioli, en algemeen in veel therapeutische stromingen, dat deel of die delen in jezelf die het daglicht niet mogen zien. De delen die je ego wegstopt, verdringt en ontkent en die in je onbewuste blijven zitten tot je ze bewust maakt. Dan word je een heler mens. De schaduw wordt meestal niet gezien door jezelf, soms wel door anderen. Soms wordt ze weerspiegeld in de buitenwereld. Bijvoorbeeld: je kunt verliefd worden op iemand waarin je iets ziet dat jezelf denkt te missen (bv. een heel gevoelig iemand, of artistiek, of nuchter, of spiritueel ;-). Je projecteert al je verlangens dan op die persoon, totdat je leert die kwaliteiten zelf te ontwikkelen. Verliefdheid is projectie van stukken van jezelf in de ander.
Dat is maar een voorbeeld. Over de 'schaduw' is heel veel geschreven...
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 5 '07
Heel duidelijk. En inderdaad het zijn angsten waarmee je hebt leren om te gaan. Niet dat ze er niet zouden zijn.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki