Loading...
nl

Natuurlijke medicijnen

LPChip
LPChip nov 24 '07
Ik had het net met een vriend van mij over dit onderwerp. Hij is wat grieperig, maar zij dat hij daar een vitamine pil voor had.

Nou ben ik erg tegen medicijnen (er zijn uitzonderingen, maar alleen als het niet anders kan), zeker ook omdat er natuurlijke medicijnen zijn. Voedsel en oefeningen etc, die hetzelfde effect of misschien zelfs beter effect hebben dan medicijnen.

Mijn doel is om een lijstje te maken met natuurlijke medicijnen. Welke symtomen, en wat voor natuurlijke medicijnen heb je om dat te bevorderen?

Ik zal beginnen met een bekende. Heb je een toevoeging, post hem hier, dan wordt deze post aangepast.

Lijst met symptomen en natuurlijke medicijnen
Griep -> Voeding: soep, bijv. tomaten of kippensoep), Drank: Appelsap of jus 'd orange
Keelpijn -> Voeding: drop, soep

Last van koppijn -> Strek/masseer schouder en nekspieren.
Last van de nek -> Strek/masseer rugspieren
Last van de rug -> Strek/masseer beenspieren
Delen:
admin
admin nov 24 '07
Verkoudheid, Grieperigheid

Baardmos: Usnea barbata
-Thee
Kook 2-3 minuten een handvol vers of gedroogd mos in een halve liter water. 5-10 minuten laten staan 2 maal per dag.

Linde: Tilia cordata
-Thee
1 kop kokend water op 1 theelepel verse of gedroogde bloesem 10 minuten laten staan heet drinken 2-3 maal per dag
-Gemengde thee
1 kop kokend water over 1 theelepel van gelijke delen linde, vlier en kamillebloesem 5-10 minuten laten trekken heet drinken 2 maal per dag.

Hondsroos: Rosa canina
-Thee
Laat 2 theelepels fijngesneden gedroogde rozenbottels 10 minuten koken ik een halve liter koud water 2 maal per dag een kop.

Vlier: Sambucus nigra
-Thee
1 kop kokend water op 2 theelepels gedroogde of verse bloemen 10 minuten laten staan 2 maal per dag
-Sap
Kook verse bessen 2-3 minuten in water en pers het sap eruit. Wil men het sap bewaren dan moet het met honing of met suiker gekookt worden in de verhouding 1:10. Neem dagelijks 2 maal een glas met heet water verdund zo heet mogelijk.

Hulst: Ilex aquifolium
-Thee
2 theelepels gedroogd blad 2-3 minuten koken in een kop water 5-10 minuten trekken 2 maal per dag.

Leverkruid: Eupatorium cannabinum
-Thee
1 kop kokend water over 1-2 theelepels van het kruid 10-15 minuten afgedekt laten trekken. 2-3 maal per dag.
-Thee
Laat 1 theelepel geraspte wortel in 1 kop koud water 1 minuut koken 15 minuten laten staan 2-3 maal per dag.

Rode zonnehoed: Echinacea angustifolia
-Tinctuur
Meng 10-20 druppels bij een beetje water enkele keren per dag.

Moerasspirea: Filipendula ulmaria
-Thee
1 kop kokend water op 2 theelepels bloemen 15 minuten laten trekken 2 maal per dag.

Duindoorn: Hippophae rhamnoides
-Sap
Pers het sap uit rijpe bessen wil men het bewaren moet men het koken met honing of suiker in verhouding 1:3 neem 3 maal per dag 1 theelepel eventueel verdunt met water

Schietwilg: Salix alba
-Thee
Laat 1 theelepel geraspte wortel in een kop koud water 1 minuut koken. 10 minuten trekken 2 maal per dag.

Absintalsem: Artemisia absintium
-Thee
1 kop kokend water over 1 theelepel vers of gedroogd kruid 10 minuten afgedekt laten staan 3 maal per dag na de maaltijd.

Kinaboom: Cinchona succirubra
-Thee
Laat een halve theelepel geraspte schors gedurende 5 minuten koken in een kop water 5-10 minuten laten staan 2 maal per dag.

Eet kruiden knoflook, uien, cayenne en gember om afvalstoffen via zweet uit je lichaam te verwijderen.

Echinacea om je immuunsysteem te stimuleren

Denk ook aan een bad met etherische olieen.

Droge hoest: 1 eetl. zoethoutwortel, 1 eetl. koningskaarsblad en 1 eetl. heemstwortel in een halve liter water. Breng het aan de kook en laat het mengsel 20 min. zachtjes koken.
Drink 2 tot 3 keer per dag een kwart liter van deze thee.

Productieve hoest: 1 eetl Grindelia- bloemen, 1 eetl. kruiskruidblad en 1 eetl. wilde kersenbast en volg dezelfde aanwijzingen als bij droge hoest.

Tinturen van de slijmoplossende kruiden werken goed en je kunt ze onverdund innemen of een verzachtende thee toevoegen.
Voeg 5 tot 7 druppels bloedworteltintuur aan een kwarte liter slijmoplossende thee toe om de werking te versterken.
Overschrijd de aanbevolen dosis van bloedwortel niet en neem de tintuur niet onverdund in, want het kruid werkt sterk irriterend

Deze tips komen van het magisch forum, zelf heb ik ergens hier ook over tijm geschreven maar kan het helaas niet meer terugvinden.
Mimi*
Mimi* nov 25 '07
Ik heb een keer iets gehoord over ?duivelskruid. Ik dacht dat dat hielp tegen pijn in de gewrichten.

Ik hou ook niet van medicijnen. Ik vermijd dat meestal. Ik krijg niet eens een asperientje weg.:P Omdat de keren dat ik medicijnen slikte (omdat het echt moest) ik altijd het gevoel had dat ik stikte.
admin
admin nov 26 '07
Verse tijmthee met honing tegen het hoesten en vastzittend slijm.

Stomen met tijm om slijm in de holtes los te krijgen.

Fenegriekthee ook weer slijmoplossend.

Lavendel aromatherapie, druppel op je kussen voor een goede nachtrust.

Druppeltje eucalyptus of menthol in je badwater en/of op je kussen.

Bij koorts trek sokken aan doordrenkt in azijn, gewoon koel water mag ook.

St.Janskruid thee, word je lekker rustig van.

Koorts is goed voor je lijf, het maakt de bacterien dood.
Doe alleen maar iets aan koorts als die hardnekkig boven de 39.0 graden gaat.
Veel, heel veel drinken, vooral water.
dragon
dragon nov 26 '07
Hai LPChip,

wat een goed onderwerp!
Nou heb ik een paar weken geleden een boekje hierover gekocht, maar die ligt ergens anders.

Mm, ns denken of ik nog wat dingen weet.....

blaasontsteking: veel drinken, cranberrysap en thee van guldenroede

misselijkheid: eet stukjes gember en drink muntthee om de maag te kalmeren

gezondheidstip algemeen: eet elke dag 2 amandelen om oa de kans op hart-en vaatziektes te verkleinen

mmmmm, ik moet nog even nadenken, er is veel meer, maar ik weet het even niet....
inneke
inneke nov 26 '07
2 maar? ;-)
dragon
dragon nov 26 '07
tsja, karig he?
Mijn hoofd loopt om en ik kom er vast nog wel op, hihi ;)
Debiorah
Debiorah nov 26 '07
Cool :DIk ben sinds deze zomer gestart met het verzamelen van kruiden en planten. Dit niet alleen voor inwendige toepassingen maar ook voor bijvoorbeeld kruidenzakjes. Ik ben nu bezig in mijn boek (soort van BOS) om er van alles in op te schrijven wat ik kan gebruiken. Dit is dus echt leuk voor mij. Ik wist dat Karin hier veel van weet maar wilde haar niet belasten met mijn vragen en eerst zelf wat onderzoeken. Nu zie ik hier nog meer mensen met dezelfde interesse, ik heb het namelijk ook niet op medicijnen en daarnaast ben ik allergisch voor de meeste reguliere medicijnen. Op dit moment ook nog grieperig dus ik ben helemaal blij met dit topic!

En hoe komen jullie aan de kruiden? kopen of zelf op zoek?
Hier een aantal kruiden die ik aan mijn verzameling heb toegevoegd.

Bijvoet - artemis vulgaris
  • Thee: gebruik de bladeren van de plant om thee van te trekken, laat ongeveer 10 min. trekken. 1 a 2 koppen per dag, bij koorts elke 4 uur een halve kop.
  • Opwekken van de menstruatie, stimulerend voor de spijsvertering, eetlust opwekkend.
  • Kauw bij vermoeidheid tijdens een lange wandeling op de knoppen en bladeren, de stoffen verhelderen de geest en je voelt je minder vermoeid.

Duizendblad - Achillea millefolium
  • Regulerend op de bloedsomloop en bloedzuiverend
  • Bloemen van de plant werken harmoniserend vooral bij vrouwenkwalen en ontstekingen
  • Nerveuze klachten zoals duizelingen, hoofdpijn en stress, hartkloppingen, maagpijn, darmklachten en maagzweer.
  • De hele plant niet te lang gebruiken vanwege het blauwzuur, 3 weken gebruiken, 1 week stoppen.

Guldenroede - Solidago virga-aurea
  • Thee zetten van de hele plant, oogsten aan het begin van de bloei.
  • Sterk reinigende werking van weefsels en bloed dus geschikt bij reuma, jicht, artritis, ontstekingen, eczemen en zweren.
  • Bij allerlei ontstekingen aan urinewegen, vocht en urinezuur worden afgevoerd, nierstenen vergruisd en afgevoerd.

Brandnetel - Urtica urens (dioica)
  • Het bovengrondse gedeelte is te gebruiken zolang het niet bloeit
  • Bloedreinigend, verrijkend, bij bloedarmoede
  • Bij eczemen, netelroos, acne, zweren, psoriasis
  • Brandnetel ruimt op en zet ook het organisme aan tot reiniging
inneke
inneke nov 26 '07
haha Dragon, ik bedoel maar 2 amandelen? :-)
dragon
dragon nov 26 '07
LOL LOL !!!!

een goed voorbeeld van hoe je eigen gedachtenwereld beïnvloedt hoe je dingen opvat..... wat grappig!
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 26 '07
Zeker een leuk topic dit!

Eigenlijk is een algemene tip:
-Water: Vooral veel en vaak drinken. Niet met een smaakje, maar gewoon puur water. Niets zuivert er beter.

Dan ook nog iets wat ik gebruik bij keelpijn:
-Venkel thee met Honing.

Ook nog een tip tegen de hik:
-Neem een theelepel pindakaas, en kauw dat in je mond. Na een tijdje gekauwd te hebben, doorslikken, en de hik is weg.

Ben je geprikt door een brandnetel?
-Gebruik wegebree. Blaadje doorscheuren, en over de plek wrijven. Sap dus op de plek smeren, en de irritatie is weg.
Wendy's
Wendy's nov 26 '07
water
LPChip
LPChip nov 27 '07
Gezien de hoeveelheid die er al gepost is, heb ik besloten het niet in de 1e post te verwerken, omdat het te onoverzichtelijk en groot gaat worden. In plaats daarvan ga ik dit topic stickiën. :)

Allemaal bedankt voor jullie tips. :)
Evelyn Maureen
Evelyn Maureen nov 27 '07
Kruidnagel kauwen werkt tegen kiespijn.
Anne
Anne nov 27 '07
Keelpijn----thee met honing

Misselijk-----Coca colaaaaa :P
Daan
Daan nov 29 '07
gezwollen pijnlijke gewrichten... bijvoorbeeld na verstuiken of zo:
inpakken met groene kool bladeren en losjes een verband erom.
hier een nachtje mee slapen en de zwelling is voor een groot deel weg.
dragon
dragon nov 30 '07
bij een asmatische aanval: een beetje koffie drinken

misselijkheid: masseer je pols. Leg 3 vingers op je pols. De eerste vingertop net onder de bal van je hand. Het plekje net onder de derde vinger is het drukpunt. Je herkent het plekje door er op te drukken, het doet iets meer pijn dan andere plekken op je pols. Masseer of druk stevig. Je kunt hier ook speciale bandjes voor kopen "seabands".

hoofdpijn: knijp in je hand op het gevoeligste plekje tussen duim en wijsvinger. Strek je hand, spreid je vingers en knijp in je handpalm waar je duim en wijsvinger een V maken. Doe dit een paar minuten per hand.

ontgiften: eet 3 dagen lang alleen maar appels. Sluit de derde dag af met een lepel olijfolie.

schrale handen: masser je handen met olijfolie en zeezout.

schrale lippen: poets je lippen met een zachte tandenborstel. Smeer ze daarna in met honing.

droge huid: masseren met gelijke delen pindaolie en olijfolie.

keelpijn: ga slapen met een warme, vochtige lap op de plek. Pak het in met bijvoorbeeld folie en een sjaal of handdoek. Zorg ervoor dat de lucht in je slaapkamer niet helemaal droog is.

wratjes: elke dag inwrijven met verse knoflook. Of een klein plakje knoflook op het wratje leggen en een pleistertje/verbandje eroverheen doen.
dragon
dragon dec 1 '07
kleine correctie:

bij misselijkheid is het masseerplekje daar waar het middelste vingerkootje je pols raakt....
proost
proost dec 2 '07
Misselijk - braakneiging opwekken, vinger in de keel als cola niet helpt of als er iets te zwaar op de maag ligt.
Steenpuist - rundervet opsmeren, zit ook in diachylonzalf.
Rheuma - kinabast kauwen, kininepillen, worden door artsen in pilletjes gegeven.
Tandsteen - bepaald soort hars kauwen, blijft een week aan je gebit kleven, waardoor je kauwen moet om het eraf te krijgen, maar dan is je gebit wel tandsteenvrij.
inneke
inneke dec 2 '07
Nou moe, dat zijn de zware middelen Proost :-)
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki