Nou, eindelijk weer eens de moed verzameld (én tijd ingeruimd) om wat op te schrijven. De afgelopen maanden zijn zeer intensief geweest en dit zal ongetwijfeld pas het begin zijn. Vele nieuwe inzichten heb ik gekregen. Ik heb heel sterk de behoefte om hier een aantal dingen op te schrijven om te kijken wat jullie ervan vinden...
Het lijkt werkelijk of mijn geheugen steeds slechter wordt. Ik had al eens eerder bedacht dat alle dingen die ik niet onthoud ook niet echt belangrijk zijn (dat kun je natuurlijk ook als ‘excuus’ gebruiken). Maar het lijkt steeds ‘erger’ te worden. Met name in mijn werk zijn er genoeg ‘onbelangrijke’ dingen die toch echt belangrijk zijn..... is erg lastig.
Daarnaast is het zo dat ik bepaalde gedachten etc. hier zou willen delen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Wanneer ik iets uitgevogeld heb, dan is het geen issue meer, is het onbelangrijk geworden en verdwijnt het gewoon. Ik zou het dan meteen moeten opschrijven. Ik kan ook geen voorbeeld geven..... ja wel hier komt er 1:
Ik ben een zeer introvert persoontje en heel verlegen (geweest). Heb altijd gestreefd naar vaardigheden om verbaal beter en ontspannen te zijn. Nu hoeft het niet meer voor mij. Mijn inzicht is dat ik het eigenlijk totaal onbelangrijk vindt om ‘prietpraatjes’ te houden (b.v. op een receptie). Ik ben een luistertype en ik doe pas mijn mond open wanneer ik denk iets substantieels toe te kunnen voegen. Ik laat een ander graag aan het woord. Dat heeft dus niets te maken met dat ik niet durf (dat is dus aangepraat/geleerd) maar omdat ik niet wil! Het is dus mijn eigen keuze en langzaamaan verdwijnt het als issue uit mijn leven. (Of is dit juist een kromme redenatie om als excuus te dienen voor bepaald gedrag of het ontbreken daarvan?)
Ik heb het idee dat ik mij aan het losmaken ben van alles om mij heen. Niet alleen dingen maar ook mensen, ook mijn kinderen en man. Vele zaken zijn niet meer of in mindere mate belangrijk voor mij, óók mijn kinderen óók mijn man. En dat verwart mij. Ik heb altijd al wel zo’n idee gehad dat je, als het er op aankomt, je het toch alleen met je zelf moet doen. Maar dat gevoel wordt steeds sterker. Maar is het nou iets positiefs of negatiefs????
Het is niet zo dat ik ze wil verlaten of zo...dat niet. Mijn ontwikkeling de afgelopen maanden, daar heeft mijn man geen idee van, ik kan het hem ook niet uitleggen, wanneer ik het probeer, komen er geen woorden. Eigenlijk betekent dat ook een verwijdering van elkaar, maar toch is daar de liefde waardoor ik nooit bij hem weg zou willen.
Liefde? Door het loslaten lijkt het wel of er een stuk onverschilligheid voor in de plaats komt. Liefde is toch wat je bind in een gezin (tenminste zo denk ik er over)? Waar is dan het houden van gebleven?
Nog een verhaal....
Afgelopen zondag naar de kerk geweest (ik heb niets met het geloof). Er was een ontmoetingsdienst voor de mensen uit het ‘oude dorp’ en de mensen uit de nieuwe ‘vinex wijk’ (wij dus). Er was ook een ‘kindernevendienst’ dus wij vonden het een goed idee, voornamelijk in het kader van de opvoeding van onze kinderen, om te gaan. De kinderen mochten in de parochieruimte kleuren en zingen en aan het eind van de dienst alles laten zien. Mijn man mee met de kinderen, dus ik zat alleen in de kerk. Was er ook het koor uit de nieuwe wijk (geen kerkkoor). Om een lang verhaal kort te maken.... heb ik me daar toch de hele tijd zitten snotteren in die kerk! Ergens diep zit een emotie, wouw, als die naar boven komt.... Aan het einde van de dienst komen alle kinderen weer de kerk in en hebben daar het liedje Alle kleuren van K3 gezongen, nou..... slik,slik,slik.
Ik ben er niet helemaal uit maar liedjes, gezongen door een koor, als: As (Stevie Wonder), De Bestemming (Borsato), Old and Wise (Alan Parsons), Eres tu (Mocedades), The Rose... nou, die willen wel bij mij....... Ik kan niet benoemen wat het is, hoewel het tranen zijn, is het geen verdriet volgens mij.
Tis weer een heel verhaal....als je dit leest: bedankt voor het lezen en ik nodig je uit om te reageren!