Loading...
nl

Spiritualiteit en geld

ome willem
ome willem nov 13 '07
Waar ik me bezorgd om maak is de prijzen van sommige spirituele diensten...

Ze rijzen soms echt de pan uit bijvoorbeeld
graad 1 in ... 350 euro 1dag
graad 2 in ... 1400 euro 2dagen
graad 3 in ... 5600 euro 4 dagen

en consulten van een uurtarief rond de 95 euro

echt waar ik zie het soms..
Spiritualiteit hoeft geen liefdadigheid te zijn. Maar als het eindigd in liefde voor geld raak je naar mijn idee van je pad (essentie) af.
Delen:
admin
admin nov 13 '07
Waarom zit dat jou zo dwars Willem?
Het is karma voor degene die "verkeerd" doet, niet voor jou.
ome willem
ome willem nov 14 '07
Niets is verkeerd...

Ik maak me hier gewoon zorgen om. "de liefde" is op een gegeven moment ook handel geworden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 14 '07
Maar wat zou dan wel een "reele" prijs zijn voor spirituele diensten? En wat voor diensten kun je bijvoorbeeld geld voor vragen?
admin
admin nov 14 '07
Ik weet dat niets verkeerd is Willem, vandaar de haakjes om "verkeerd".
Ik ben van mening dat als er zulke bedragen worden gevraagd het niet meer om liefde gaat.
In het verleden kon ik mij daar ok vreselijk druk om maken, kijk bijvoorbeeld eens naar Char, ik vind haar bedragen ook astronomisch.
Er zullen absoluut veel charlatans zijn, maar er zijn er ook die hele goede dingen doen met het "extra" geld dat ze ontvangen.
Zoals jij het op jouw site presenteert vind ik perfect, dienst voor wederdienst, heel reeel en heel eerlijk.
Toch zijn er ook mensen die hier van moeten leven en die geen andere bron van inkomsten hebben. Rijk worden over de rug van een ander is niet netjes denk ik. Maar ik vind wel dat je iets mag vragen voor je diensten.

Zo kan ik me enorm boos maken om de bedragen die voor "reiki" gevraagd worden, ronduit belachelijk, want, is mijn bescheiden mening, er wordt iets verkocht wat niet te verkopen valt.
Universele energie, die ook zonder al die symbolen prima stroomt.

Het was niet bedoeld als kritiek Willem, ik vroeg het me alleen af omdat ik er zelf ook een hele tijd mee heb geworsteld.
Ik zal zelf ook nooit naar iemand gaan die hoge bedragen vraagt, puur omdat ik dan de intentie van diegene wantrouw, maar voor hetzelfde geld doet die persoon er wel iets heel goeds me...
Beetje dubbel dus.
ome willem
ome willem nov 14 '07
Klopt, ik eb gewoon gevraagd aan een stucaduur en een schilder wat ze bijverdienen. Ik vraag dezelfde prijs voor een uurtje enrgie. Moet ik wit gaan werken omdat het echt druk word en dus mijn werk zullen de prijzen ook iets omhoog gaan.
Ik heb tot nu toe meer etentjes bij mensen thuis verdient dan geld <:)En vindt ik ook prima, ik hoef niet te koken, eet lekker en niet alleen en krijg zelfs een flesje wijn in mijn maag i.p.v mee te nemen.

Daarnaast heb ik deze vraag ook neergelegd bij een drukbezet zuiver medium en zij ging bewust wat hoger in prijs zitten. Ze vond het zonde van haar energie als mensen gewoon een kopje koffie kwamen drinken voor de gezelligheid en niet voor de essentie van haar werk, mensen opleiden tot Engel op aarde.
inneke
inneke nov 14 '07
Ik vind dit ook allemaal heel dubbel.
Op zich vind ik geld vragen geen probleem. Geld is niets 'vies', en zonder geld gebeurt er weinig in de wereld. Mensen kiezen zelf waar ze hun geld aan geven.
Maar idd, de markt van zelfontplooiing en spiritualiteit is een markt zoals een ander. Er springen mensen op die er enkel munt uit willen slaan...

De reiki-alliance heeft er (verschillende) goede uitleg(gen) voor hoor.O.a.: "Als het jouw weg is dan zul je het geld ervoor hebben/krijgen en anders is het jouw weg niet." Mijn reiki-master vertelde dat ze de 10 000 (!!) euro voor de derde graad kreeg van haar vader. De dag dat zij besliste dat ze de derde graad wilde halen, besloot hij haar 10 000 euro te schenken van een erfenis...Ook zou die som bepaald zijn in vergelijking met een jaar werken in een reikiziekenhuis.

Ik heb er ook m'n bedenkingen bij hoor. Maar het is zoals alles: kies bewust waar je je geld aan wil geven. En laat de rest voor wat het is.
ome willem
ome willem nov 14 '07
Haha,

Afgelopen week bij mijn spirituele moeder geweest, en zij betaald nu boodschappen (uitgezonderd drank en sigaretten) aan de kassa voor andere mensen als ze geld over heeft. Mooie reacties krijgt ze !!!

Vandaar dit onderwerp
admin
admin nov 14 '07
 Quote:
De reiki-alliance heeft er (verschillende) goede uitleg(gen) voor hoor.O.a.: "Als het jouw weg is dan zul je het geld ervoor hebben/krijgen en anders is het jouw weg niet." Mijn reiki-master vertelde dat ze de 10 000 (!!) euro voor de derde graad kreeg van haar vader. De dag dat zij besliste dat ze de derde graad wilde halen, besloot hij haar 10 000 euro te schenken van een erfenis...Ook zou die som bepaald zijn in vergelijking met een jaar werken in een reikiziekenhuis.


Ha ha, ja dat snap ik, toch vind ik 10.000 extreem veel hoor, dat betekent dat er veel mensen uitgesloten worden. Dát lijkt me heel erg verkeerd en ik snap de vergelijking met het ziekenhuis ook eigenlijk niet.
es
es nov 14 '07
Er zijn ook mensen die anders over het geld denken. Mijn reikimaster vroeg 115 euro voor mijn 1e graad, voor 2 dagen. Ze vond dat het het voor iedereen beschikbaar moet zijn. Aan de andere kant beslist zij soms om iemand niet in te wijden of geen behandelingen meer te geven. Het is net hoe je ermee omgaat. Ik denk dat het op zich niet uit maakt. Denk erover na, maak een bewuste keuze, en zo kom je vanzelf op een keuze die bij je past denk ik. Als ik mensen behandel vraag ik ook geen geld. Omdat ik nog maar net een half jaar reiki 1 ben en nauwelijks anderen behandel. Aan de andere kant, als het me heel veel tijd gaat kosten vind ik best dat er wat tegenover die tijd mag staan die ik ter beschikking stel.
Afgelopen weekend was hier een reikimaster om me te helpen met mijn vader die nog steeds bij ons is (Spectaculair trouwens, als je midden in een heerlijk ontspannende behandeling zit en er vliegen twee F16 door de geluidsbarriere waardoor de tussendeur bijna uitelkaar trilt, je wilt niet weten hoe dat dan aankomt, hahahaha!!!). Zij vraagt geen geld, maar vraagt of je een donatie wil doen aan een goed doel. Kortom, die 10.000 staat echt niet vast!
Lena
Lena nov 14 '07
Het mooie aan merudi is,dat het voor iedereen vrij is van toegang
Jullie vragen niets voor bv het fototlezen. Dat maakt het dus bijzonder en voelt het hier zijn ook goed. En verkeerde mensen worden ook geweerd!, dat geeft ook vertrouwen.Dat zien jullie heel gauw denk ik. :D
Geld ervoor vragen staat iedereen vrij,dus ik begrijp het wel, als mensen er hun beroep van maken net als tandarts en dokters enz. Maar wie is echt en wie niet? dat vind ik zelf toch nog altijd eng.
es
es nov 14 '07
Ga op je gevoel af!
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 14 '07
Maar stel je nu eens voor (en wees maar niet bang dat het zou gaan gebeuren) maar dat ik bijvoorbeeld geld zou vragen om op Merudi nog te mogen komen. Zouden jullie dat dan ook doen? Of als ik bijvoorbeeld sponsors zou zoeken voor deze website (in de vorm van banners, bijv) zouden jullie daar dan een mening over hebben?

Ikzelf vind dat niet nodig zolang ik het zelf nog kan bekostigen allemaal.
admin
admin nov 14 '07
Nee Nims, ik zou niet gaan betalen.
Ik heb geen moeite met reclame´s zolang ze maar netjes zijn.
Kost het jou dan geld om deze site te mogen draaien?
En zo ja, waarom is dat dan?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 14 '07
Het kost zeker geld om deze website te laten draaien. Om je even aan te geven wat de kosten van deze website zijn als jullie dit persoonlijk zouden moeten laten draaien:
-Domeinregistraties (merudi.net, merudi.com, merudi.nl) 65 euro per jaar.
-Webruimte 350 MB, 17,50 euro per maand
-Bandbreedte 10GB, 10 euro per maand.
-Ubb-threads licentie (forum software) 125 euro per jaar.

Totaalprijs 520 euro ex btw per jaar.

Nou heb ik het voordeel een eigen webhosting bedrijf te hebben waardoor ik deze kosten iets voordeliger kan wegwerken en kost het me boekhoudkundig geen 520 euro per jaar. Maar dat het geld kost is zeker.
Debiorah
Debiorah nov 14 '07
Ik vind de prijzen voor vele cursussen of behandelingen eerlijk gezegd ook erg hoog. Voor mij voelt dit niet eerlijk. Natuurlijk snap ik dat mensen geld vragen voor hun diensten, ze moeten ook leven. Wanneer er erg veel geld wordt gevraagd, vind ik het niet alleen duur maar heb ik ook mijn twijfels over de oprechtheid en echtheid van deze mensen. Daarom vind ik het ook zo fijn dat hier op merudi mensen zijn die elkaar kosteloos en oprecht willen helpen.
Wat betreft de kosten voor Merudi, zou je niet de mogelijkheid tot donaties kunnen creeeren? Dat is vrijblijvend en ik denk dat er vast wel merudianen zijn die een donatie willen maken. Reclame vind ik erg irritant :S
admin
admin nov 14 '07
Oh lieve help, dat is best veel Nims.
Ik met mijn grote mond ook...
In dat geval zou ik wel een bijdrage leveren 8)
ome willem
ome willem nov 14 '07
Goed idee Debiorah !!

Ik heb bijna weer kaartje nodig van Merudi !! En de postbode's brengen dat ook niet gratis en de drukkerij drukt ze ook niet voor niets.

Daarnaast is de inzet op dit forum vrijwillig, maar de kosten mogen ergens vandaan gehaald worden.

Wat is jouw idee daarover Julien, vrije donatie...
Heb je geld over uit dit fonds vertrouw ik er wel op dat je zeker een nobel doel vindt. (Tip: Kinderen)
inneke
inneke nov 14 '07
Om even te mierenneuken: de reiki-alliance is een groepering van reikimasters die de lijn volgen van Usui. Het is een soort garantielabel dat de reikimeesters binnen dat systeem opgeleid zijn. Een kwaliteitsgarantie is het echter niet, omdat er heel goede reikimeesters zijn die dat systeem niet volgen (en omgekeerd).
Een eerstegraads kost 150 euro (in de tijd van Usui moesten mensen 1 week werken in het ziekenhuis om de eerstegraad te halen. De tweede graad kost 500 euro (1 mand werk in het ziekenhuis), de derde graad 10 000 euro (1 jaar ziekenhuis).

Voila, even de puntjes op de i gezet :-)
admin
admin nov 14 '07
Ah! Dank je wel Inneke :)
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki