Ik ben de laatste tijd erg bezig met het ontdekken, ervaren en accepteren van de verschillen die ik opmerk tussen het feit katholieke kerk en spiritueel actief zijn buiten de kerk om.
Van huis uit ben ik Katholiek opgevoed, heb mn communnie gedaan, ben gevormmd, ben ook in de kerk getrouwd zij het met een aangepaste dienst omdat mn ventje niet geloofd.
Pas na mijn huwelijk ben ik me echt gaan verdiepen in 'de kerk'. Heb inmiddels de bijbel aardig gelezen en begin dat terug te koppelen naar de kerk. Daarnaast ben ik me spriritueel erg aan het onwikkelen en zoek een weg die voor mij waarheid kan zijn.
Dat ik geloof in God ,of hoe je hem wilt noemen, is duidelijk. Dat ik Jezus zie als een hele belangrijke profeet die een heel goed voorbeeld heeft gegeven van hoe ieder zou kunnen leven is ook zeker waar. Dat hij een groot voorbeeld voor mij is kan ik ook niet ontkennen.
Echter ik loop op dit moment tegen een hele hoop onbevredigende antwoorden op en heb verschillende mensen al om hun visie gevraagd. Echter ben erg benieuwd naar jullie kijk op deze dingen en hoop me zo een beter/completer beeld te vormen van de situatie zodat ik echt een keuze kan maken in wat ik wil.
Een aantal dingen leg ik jullie voor:
van de week was het allerheilige.
Wat is dat, dacht ik?
Er is een dienst, en er wordt binnen de kerk best wat aandacht aan besteed. In die dienst wordt er gebeden voor heilige.
Bij mij roept dit allemaal vragen op.
Worden ze vereerd? Wanneer ben je nu heilig, wie bepaald dat, wil ik bidden voor een heilige waarvan iemand ooit bepaald heeft dat hij/zij dat is. Is het wel goed te bidden voor/tegen een heilige. Vind ik dit goed?
Hoe meer ik er over nadenk, te meer gaat het me tegen staan. Ik kan er niets mee, het heeft geen plekje in mijn eigen geloof....en toch ben ik katholiek denk ik.....
Dit zelfde geld voor de paus.
Misschien best een aardige man hoor, maar hij is geen God. Hoe wordt de paus gekozen? Door kadinalen en bisschoppen en andere mensen hoog in de kerk, vriendjespolitiek?
Is het niet zo dat God altijd al zijn vertegenwoordigers gekozen heeft. Als hij iemand gekozen had en die deed het niet goed, of had geen verdieping meer, koos hij een ander om het geloofte verspreiden en om het zuiver te houden. Waarom ben je dan nu paus tot je dood gaat? Waarom steld je regels op waardoor mensen die geloven buiten de "çlub" vallen, dat is toch nooit de bedoeling geweest? Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer dingen er zijn die ik niet begrijp. Waarvan ik denk dat het niet klopt......en toch ben ik katholiek.....
Dan de beelden in de kerk.
Ze zijn vaak erg mooi, ik vind het leuk er naar te kijken. Maar wat hebben ze voor functie? Waarom bidden tegen een beeld als je God hebt om tegen te bidden? Waarom vragen aan een heilige die het beeld moet voorstellen of hij een goed woordje doet bij God?
Je legt toch altijd verantwoordig af bij God, niet bij een heilige.....ik snap de omweg niet.....en toch ben ik katholiek.....
zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat is voor een open discussie niet nodig denk ik.
volgens mij komt de uiteindelijke vraag erop neer of ik me Katholiek voel. Dat antwoord is nee.
Kom ik nog in de kerk?.....laatste jaar niet meer.
Maar het kan geen kwaad zo nu en dan eens te gaan voor wat spirituele diepgang, maar waarom dat niet naar een andere christelijke kerk of pinkstergemeente ofzo?
Ik zit op dit moment met een soort gat wat ik nog niet heb kunnen opvullen. een soort gewoonte wat je achter je laat, en wat moet je dan?
Ik ben erg benieuwd hoe jullie geloof en merudi met elkaar combineren. Hoe je invulling geeft aan je spirituele beleving en wat je houvast geeft.
groeten Kalinka