Loading...
nl

visualiseren

dragon
dragon okt 22 '07
Omdat ik zelf niet al te goed ben in visualiseren, heb ik even op Internet gezocht en een goeie tip gevonden. Hier komt ie:

Visualiseren is een techniek die middels je verbeelding datgene tot stand brengt wat je je wilt inbeelden of inleven.

Het is de natuurlijke verbeeldingskracht die we dagelijks van minuut tot minuut gebruiken, bewust en onbewust.
Door deze natuurlijke verbeelding meer bewust te gaan gebruiken kun je negatieve opvattingen omzetten in positieve. Het is de sleutel tot het omzetten van negatieve gevoelens, denkbeelden en gewoontes. Door te visualiseren maak je gebruik van je verbeelding om een voorstelling te vormen. Door je te concentreren op die positieve verbeelding krijg je positieve energie.
Je kunt allerlei dingen, kleuren en vormen visualiseren.

Doe een visualisatie altijd in een staat van alerte bewustzijn. Gerichte aandacht en concentratie zijn voor het creëren van je visualisatie belangrijk. Als je te snel van beeld verandert, heb je geen tijd om het beeld volledig tot je door te laten dringen of volledig te ervaren.

Oefening 1:
VIJF ELEMENTEN

Bij deze oefening worden kleur, visualisatie en energie gecombineerd. Doe het vooral rechtop zittend en niet liggend. Elke fase duurt ongeveer vijf minuten. De hele oefening duurt dus met elkaar ongeveer vijfendertig tot veertig minuten.

Ga eerst gemakkelijk en alert rechtop zitten, zoals beschreven. Haal een paar keer diep adem en ontspan je.

Richt je aandacht nu op het visualiseren van een blauwe lucht.
De lucht vult je hele geest. Hij is volkomen helder, bijna doorzichtig en van een prachtige kleur blauw.

In die blauwe lucht visualiseer je vervolgens een gele kubus. Geen vierkant, maar een volledige kubus. Hij is geel en stelt de aarde voor. Aarde-energie is solide, zwaar, onbeweeglijk. Je voelt deze energie in jezelf. Wordt de aarde.

Nu visualiseer je boven op de gele kubus een witte, ronde bol. Deze stelt het water voor. Water beweegt vrij, maar alleen horizontaal. Voel die beweging van aarde naar water in jezelf, terwijl je horizontaal beweegt.

Vervolgens visualiseer je een rode piramide boven op de witte bol. Deze stelt het vuur voor. De energie van het vuur beweegt naar boven toe. Voel die verandering in jezelf, terwijl de energie van water naar vuur gaat, van horizontaal naar verticaal.

Vervolgens visualiseer je boven op de rode piramide een groene schaal (halve maan). Deze stelt de lucht voor. Lucht gaat alle kanten op. Je energie vloeit met de luchtenergie.

Nu visualiseer je in de groene schaal een stralende, glanzende, veelkleurige edelsteen. Hij stelt het bewustzijn voor, dat niet alleen in alle richtingen beweegt, maar overal in kan doordringen en zelfs door materie heen kan gaan. Voel hoe je energie verandert, als je je naar een staat van puur bewustzijn toe beweegt.

Na ongeveer vijf minuten laat je het juweel oplossen in de blauwe lucht.

Laat vervolgens de groene schaal in de lucht oplossen.

Laat dan de rode piramide oplossen.

Vervolgens laat je langzaam de witte bol in de lucht oplossen, daarna de gele kubus.

Blijf nog een paar minuten bij je lege, helder blauwe lucht. Elke gedachte die opkomt, is net een wolk die langs de lucht zeilt.

Laat tenslotte ook de blauwe lucht oplossen. Je bent klaar met de oefening.

Oefening 2:
ZELFGENEZING


Dit is een prachtige visualisatie waardoor je een beter begrip krijgt van ziekte en genezing. Als je je genezende vermogens onderzoekt, kun je verschillende gewaarwordingen krijgen en kunnen er allerlei beelden tot je komen. Met behulp van deze oefening kun je die gewaarwordingen en beelden begrijpen. De oefening berust op het idee dat lichamelijke ziekten ons iets over onszelf te zeggen hebben. Ze zijn de uitdrukking van een conflict op een niet-lichamelijk niveau.

Doe deze oefening liggend. Leg een deken over je heen, anders krijg je het misschien koud. Ontspan je een paar minuten en haal diep adem. Ontspan je volkomen. Ontspan elk deel van je lichaam en geest. Kom tot rust en concentreer je.

Stel je nu voor dat je steeds kleiner wordt, tot je zo klein bent dat je in je eigen lichaam kunt rondlopen.
Begin je lichaam van binnen te onderzoeken. Ga systematisch te werk. Begin bij je voeten en werk je langzaam door je lichaam heen naar boven.

Als je bij een pijnlijke, ongemakkelijke, gespannen of zieke plek komt, stop je en ga je die plek onderzoeken.

Welke kleur heeft het ongemak? Donker of licht? Heeft het wel een kleur?
Wat voor structuur heeft het? Voelt het zacht aan of hard, sponzig, stekelig? Hoe groot is het? Verandert het van kleur en vorm?

Stel vragen, maar laat het antwoord spontaan opkomen. Komt er geen antwoord, ook goed. Stel dan nog een vraag. Blijf rustig met gesloten ogen liggen en ga verder met je onderzoekingstocht.

Als je antwoorden krijgt, stel dan nog meer vragen.

van: http://www.avosthe.nl/visualiseren.htm

Delen:
LPChip
LPChip okt 22 '07
Mooi stukje tekst. :)

Ik gebruik visualisatie al een erg lange tijd als hulp middel. Misschien wel zo lang als ik leef.

Ik ben er ook gedreven genoeg in, om makkelijk te kunnen dagdromen. Dagdromen is immers een vorm van visualiseren. Door dit te doen, ben ik in staat om bepaalde vragen te analyseren. Waarom schreeuwde die vrouw tegen mij? Wat zou er gebeuren als ik 500 km van huis ben, en mijn auto wordt ineens gestolen? Hoe zou ik handelen? Door dit soort vragen te visualiseren, heb ik mijzelf kunnen voorbereiden en mijzelf kunnen leren, wat te doen als zoiets echt zou gebeuren.

Maar het is ook leuk om bijvoorbeeld te visualiseren hoe een bloem van een knopje langzaam een grote mooie bloem wordt. Het leuke van visualisatie is, dat het je in staat stelt om alles te doen, te ervaren wat het met je doet, zonder dat het dodelijk is. Je zou zelfs kunnen visualiseren wat er gebeurd als je van 8 hoog naar beneden dendert. Je visualisatie zal dan abrupt stoppen. Let wel op, hoewel je geen pijn kan voelen, voel je wel de emoties zie gepaard kunnen gaan. Als je daar niet goed tegen kan, begin dan vooral voorzichtig. Je kan makkelijk adrenaline stoten krijgen door dit te doen, net zoals je wakker kan schrikken van een nachtmerrie, want daarmee kun je het goed vergelijken.
Anne
Anne okt 22 '07
Hej LPChip,
Wat jij schrijft heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar dit doe ik ook al heel me leven lang.
In je hoofd van alles laten afspelen visualiseren. Hierdoor bereid je jezelf zker weten voor op iets wat je misschien wel ooit meemaakt en dan weet je wat je in die situatie moet doen. En door visualiseren heb ik ook mezelf beter leren kennen.
Je kan dit op veel verschillende manieren gebruiken.
dragon
dragon okt 22 '07
wel grappig,

ik doe dat ook wel, nooit bij stilgestaan dat dat natuurlijk ook visualiseren is...

Maar ja, als ik tegen mezelf zeg "nu ga ik visualiseren", dan is het gelijk een stuk moeilijker, haha!
LPChip
LPChip okt 23 '07
 Origineel bericht van: dragon
wel grappig,

ik doe dat ook wel, nooit bij stilgestaan dat dat natuurlijk ook visualiseren is...

Maar ja, als ik tegen mezelf zeg "nu ga ik visualiseren", dan is het gelijk een stuk moeilijker, haha!


Oh, maar ik weet zeker dat je het wel kan. Als ik zeg: Stel je een donkere kamer voor met in het midden een gat in het dak waar een lichtbunden doorheen schijnt. Dat licht schijnt op een zuil met een appel erop.

Ik weet zeker dat dat geen probleem voor je is. Je kan wel zeggen: "nu ga ik rennen" maar als je vervolgens je benen niet beweegt, dan lukt het ook niet. Je moet niet denken: nu ga ik... maar gewoon doen. :)
dragon
dragon okt 26 '07
Hai LPChip,

niet proberen, of voornemen, maar gewoon doen.
Heel goed gezegd!

Bedankt hoor!!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki