Loading...
nl

De kracht van Bomen...

admin
admin okt 22 '07
Wel eens met een bedrukt humeur de rust van een bosrijke omgeving opgezocht en je hart uitgestort bij je lievelingsboom?
De spirituele kracht van bomen is al eeuwenlang bekend. Over de hele wereld is de boom van oudsher een object van eerbied, innerlijke bespiegeling, verering en zelfs van aanbidding geweest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat talloze bomen in de geschiedenis van de mensheid als beschermheiligen of zelfs als goden of godinnen werden vereerd. Een goed voorbeeld hiervan is de es, in de Noordeuropese mythologie beter bekend als Yggdrasil, de heiligste der bomen.

Tegenwoordig geniet de boom, als één van de mooiste gaven van de natuur, grote belangstelling. Niet alleen vanwege de steeds groter wordende bedreiging door de mens maar ook vanwege zijn bijzondere eigenschappen.
Hoe langer hoe meer raakt men bewust dat de energieën van bomen kunnen worden gebruikt om veranderingen tot stand te brengen in innerlijke en lichamelijke processen. De kracht van bomen, de vibraties, wordt als het ware 'uitgezonden', maakt emoties los, heft blokkades op en verbindt ons rechtstreeks met de onuitputtelijke levenskracht van Moeder Aarde. Deze kracht van bomen is de Universele Levenskracht, de energie die in alles wat leeft aanwezig is.

http://www.schors.nl/book/sonn4074.html

Dit is geen promotie voor het boek, puur de bronvermelding :)
Delen:
admin
admin okt 22 '07
Ondek wat bomen zijn
Als we in de natuur wandelen en we kijken naar bomen, dan zouden we eens echt al onze waarnemingszintuigen moeten openzetten.
Bomen zijn niet alleen decorelementen en zuurstofmakers. Ze hebben heus een veel grotere en essentiële rol te spelen. Als we er over lezen en we gaan waarnemen dan gaan ze ons facineren. We gaan ze meer en meer begrijpen en het gaan onze vrienden worden. Ja we gaan er zelfs mee praten. Op de diverse gelinkte pagina's kun je ook lezen over wat bomen zo allemaal in petto hebben.

Contact maken met bomen
Spiritueel gezien hebben bomen machtige beschermgeesten, soms dryaden genoemd. Als je contact met deze beschermgeesten maakt en bereid bent om hun hulp in te roepen, kunnen ze je van kracht voorzien.

Wandel in een zo natuurlijk mogelijk bos en ontspan je lichaam en geest. Tijdens de wandeling probeer je het bos met zoveel mogelijk zintuigen waar te nemen.
Ontwikkel een gevoel van dankbaarheid voor alles wat je waarneemt.
Kies een boom op je gevoel of intuïtie en vraag deze boom toestemming om met hem te werken.
Verdiep het geestelijk contact met deze boom, door bijvoorbeeld je ademhaling rustiger en dieper te maken en te visualiseren dat je met de boom in- en uitademt.
Maak fysiek contact met de boom door hem bijvoorbeeld te omarmen of door met je rug tegen hem aan te gaan zitten.
Vraag de boom om raad op je vragen en om zijn energie met je te delen. Dat kunnen dan vragen zijn over jouw balans, jouw geestelijke groeiproces, enz… Het antwoord dat je krijgt zal sterk afhangen door de bedoeling die je met deze vragen hebt.
Tenslotte bedank je de boom (en zijn dryade) voor de energie en hulp.


Boomrituelen
Veel religieuze gebruiken waarin bomen centraal staan stammen uit voorhistorische tijden. Geen kat die zich daar nog iets van herinnert, tenzij hier en daar nog een enkeling. Oorzaak van deze vergetelheid is vaak het christendom geweest. Dat verbood alle heidense gebruiken en wilde ze eigenlijk in de doofpot stoppen. Daardoor verdwenen vaak boomrituelen uit het collectieve geheugen, want die stamden bijna allemaal uit de heidense tijden.
Oude gedichten, liederen, sagen en legenden vertellen vaak over de oeroude gebruiken. Nu nog zijn er zogenaamde 'sjamanen' die, volgens eigen zeggen, door toedoen van bomen bepaalde visioenen krijgen. Zo denken ze te weten wat ‘de goden' wensen en krijgen ze bepaalde inzichten.



http://users.pandora.be/koan/blad09.html
Debiorah
Debiorah okt 22 '07
Bijzonder mooi Karin! Ik leef ook helemaal op als ik in de natuur ben. Heerlijk om door het bos of park te dwalen. Zo licht en zuiver is de energie die er hangt.

Vaak ga ik samen met Janick (jongen waar ik mee werk) naar het park om de bomen te bergoeten. Ik heb hem kennis laten maken met de bomen door ze te bekijken en te voelen. In eerste instantie had hij weinig oog voor de bomen omdat hij vaak speurde naar blaadjes om mee te spelen. Nadat ik samen met hem de bomen heb omhelsd en gevoeld is hij enthousiast geraakt. Nu gaat hij vaak zelf op bomen af, bekijkt hun glorie en legt zijn handen erop. Ik vind dit heel mooi om te zien.

Ik ga zeker eens verder lezen op de sites!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki