Loading...
nl

Samhain

admin
admin okt 20 '07
Samhain

SAMHAIN

Samhain staat ook wel bekend als Halloween of Allerheiligen. Het rituele jaar begint met Samhain op 31 oktober. De Kelten noemden het nieuwjaarsfeest Samhain. In deze tijd van het jaar is het contact met de andere wereld en de geesten van overleden voorouders makkelijker te maken, Samhain komt voor in het tiende eeuwse Ierse berhaal Tochmac Emire, de Bekoring van Emer. In dit verhaal omschrijft Emer, de heldin van het verhaal, Samhain als de tijd dat de zomer zich ten rusten legt. De naam Samhain wordt door de Ierse emigranten meegevoerd naar Schotland waar hij vanaf de veertiende eeuw onder verschillende varianten voorkwam. In Wales heette het feest Calan Gaeaf, ‘de eerste dag van de winter’. In de literatuur van de Kelten wordt vermeld dat Samhain ook het Keltische nieuwjaar was.

In de oude Ierse verhalen is Samhain het feest waarin de koningen hun volk verzamelden. Er werd gegeten, gedronken, er waren spelen en vertier. In de vroegste teksten zijn er geen vermeldingen van religieuze ceremoniën. De eerste tekst die daarnaar verwijst, dateert uit de 17de eeuw en is niet echt helemaal betrouwbaar. Later schreef de Ierse Jeffrey Keating dat de Druïden van Ierland ‘op de nacht van Samhain’ samenkwamen op de heuvel van Tlachtga om er een heilig vuur te ontsteken. Dat was het signaal voor alle families in het land om hun haardvuur, dat die avond gedoofd was, opnieuw aan te steken.

Sir James Frazer haalt in The golden Bough een gebruik aan waarbij voor elke deelnemer aan de ceremoniën een steen in de vuren werd gelegd. Als er s’nachts iets met de steen gebeurde of als de steen verplaatst werd, zou de betrokken persoon het volgend jaar sterven.

In de vuren konden ook kastanjes gepoft worden. Aan de wijze waarop de kastanjes opsprongen, konden jonge vrouwen voorspellen of ze snel zouden trouwen. Voor de Kelten was Samhain het einde van de zomer, een overgangsperiode waarin zich mysterieuze zaken konden afspelen. Omdat dat keerpunt noch het ene, nog tot het andere jaargetijde behoorde, was er veel chaos. De geesten of elfen die in de heuvels ronddwaalden, konden de mensen de stuipen op het lijf jagen met onschuldige grapjes. De elfen verzamelden zich buiten om te feesten of steekspelen te organiseren.

Hun elfenbloed trof men aan op de rotsen. In werkelijkheid ging het om mossen die na de eerste vorst rood kleurden en na ontdooiing een rode vloeistof afgaven.

Tot in de 19de eeuw zijn er ontelbare verhalen opgeschreven van vreemde wezens, boosaardige geesten, kwade heksen of, in streken waar Scandinaviërs zich hadden gevestigd, trollen, die op de nacht van Samhain actief waren.

Het gewone volk bootste die geesten soms na en trok van huis tot huis verkleed in griezelige kostuums en gewapend met uitgeholde bieten.waarin kaarsjes brandden. Later werden deze bieten, onder Amerikaanse invloed, in de 20ste eeuw pompoenen. Men bedelde dan voor kleine stukjes fruit, koeken of ander voedsel.

Het volk geloofde dat kleine offergaven hen zouden beschermen van plagerijen door de geesten.

Dat was ook de reden dat men rond Samhain schoteltjes melk en voedsel aan voor de deur. Niet alleen de elfen en natuurgeesten vonden dat lekker, maar ook de dwalende geesten van overledenen zouden daarvan eten en drinken. Het gebruik om tijdens Samhain voedsel te geven, bestaat nog steeds in Amerika tijdens Halloween, waarop kinderen verkleed door de straten trekken en om snoepjes bedelen. Ook hier in Europa zien we dat er steeds meer gedaan word aan Halloween.

Een ander aspect van Samhain was, nog al tegengesteld aan al het feesten, dat men de doden herdacht. Al de zielen die in dit leven overleden zijn, maar ook de voorouders worden herdacht en geëerd.

Ook de hemelgod Lugh, die zichzelf offerde met Lughnasadh, en zijn reis naar de onderwereld begint met Mabon, is met Samhain gearriveerd in de onderwereld.

Het bittere aspect van de dood rond Samhain zal benadrukt worden met het branden van alsemwierook, dat een bittere geur verspreid.

Samhain is de donkere tegenhanger van Beltane. Samhain is het laatste oogstfeest en tevens slachtfeest. Het vee werd voor de winter binnen gehaald en voor een deel geslacht om de winter door te komen. Het bloed werd over de akkers verspreid om dank te zeggen en een goede oogst voor het volgende jaar te verzekeren. De dood is het centrale thema tijdens Samhain. Niet alleen vanwege de slacht en het offeren, maar vooral ook doordat de periode rond 31 oktober gekenmerkt wordt door mysterie en magie.

De sluiers tussen de werelden zijn nu dun. Soms zo dun dat we er doorheen kunnen kijken en contact kunnen leggen met onze voorouders en geliefden die overleden zijn. We kunnen een kijkje nemen in het verleden, maar ook in de toekomst.

De dood is hier zowel het einde als het nieuwe begin. Met Samhain laat je achter wat je als ballast ervaart en je vult die leegte met nieuwe plannen voor het komende jaar. Je kunt jezelf de vraag stellen wat je wilt bereiken, wat je met je leven gaat doen met de nieuwe cyclus. Samhain geeft je de mogelijkheid te overdenken, te beslissen en opnieuw te beginnen. Besef wel dat een nieuw begin nooit zonder offers komt. Je moet je ook bewust zijn wat je eventueel wilt opofferen, waar je afstand van wilt doen.

http://brenyasweblog.web-log.nl/brenyas_ravennest/jaarfeesten/index.html

Delen:
Anne
Anne okt 20 '07
Leuk en interessant stuk ;)
dragon
dragon okt 21 '07
Hai Karin,

vier jij Samhain nog op een speciale manier?
admin
admin okt 22 '07
Ik was van plan om het dit jaar eens uitgebreid te gaan vieren, ik ben al recepten aan het verzamelen en heb een knots van een pompoen gekocht dit weekend.
Normaal doe ik geen rituelen, toch zou ik dat dit jaar wel graag willen doen.
Een soort van overdenking en afsluiting van een pittig jaartje en de goede dingen meenemen naar het nieuwe jaar.
Afgelopen jaar is geen leuk en toch ook weer wel een heel goed jaar geweest.
Afgelopen december zijn mijn lief en ik bijna definitief uit elkaar gegaan, met heel hard werken van beide kanten en heel veel praten komen we nu langzaam maar zeker uit de vallei gekropen.
Waar we eindigen weten we nog niet, maar onze neuzen wijzen in ieder geval weer dezelfde kant op.

Ik heb mede hierdoor wel heel sterk het gevoel dat ik veel heb om dankbaar voor te zijn en het vieren van Samhain zou een perfecte afsluiting zijn voor mij, de kinderen en mijn lief.
dragon
dragon okt 22 '07
Oh wow,

wat mooi Karin en een hele goede reden voor een viering!
Veel plezier met je viering en sterkte met je klim (uit de vallei).

Liefs, Dragon
admin
admin okt 22 '07
Zoete pompoenquiche,

Ingrediënten:

* kleine pompoen
* 2 appels
* handje tamme kastanjes
* 2 uien
* twee handjes rozijnen
* vegetarisch gehakt (180 gr)
* 1 eetlepel kurmkuma (geelwortel)
* 1 eetlepel kaneel
* 2 losgeklopte eieren
* 5 plakjes hartige taart deeg (ontdooid)
* beetje olijfolie
* water en bouillonpoeder (vegetarisch)

Werkwijze:

1. Verwarm de oven voor op 200 graden (electrische oven)
2. Snijd de pompoen doormidden, schraap de zaden en lijsten met een lepel uit. Snijd de pompoen in repen en schil de repen. (ik vind het het gemakkelijkst met een dunschiller) Snijd de repen in kleine stukjes.
3. Maak voor een halve liter bouillon en kook de pompoen er in gaar. Giet ze af.
4. Spoel de rozijnen af en wel ze.
5. Snijd de appels, de uien, de tamme kastanjes in stukjes.
6. Bak de pompoen, appel, ui, rozijnen met de kurkuma en de kaneel. (Het ziet er een beetje uit als een prutje smile )
7. Doe de losgeklopte eieren door dit "prutje"
8. Vet een quichevorm in met een beetje olijfolie en bekleed de bodem met het hartige taart deeg.
9. Doe de vulling in de bekleede vorm. (Ik hield nog een half lapje deeg over en heb dat gebruikt om een vleermuis uit te steken met een uitsteekvormpje, en deze op de quiche gelegd..erg leuk) Tip: Halloween uitsteekvormpjes: heks op bezem, spookje, pompoen, vleermuis-> Xenos Halloweenartikelen
10. Bak de quiche in 35 a 40 minuten gaar.
11. Eet smakelijk!

Dit recept heb ik van het magisch forum afgeplukt, een van mijn medeschrijfsters daar had dit recept geplaatst.
Misschien zijn er onder de mensen hier ook wel gegadigden.
Ik ga hem in ieder geval uitproberen.

Dank je wel voor je lieve woorden Dragon, ik weet dat het goed komt, wat de uitkomst ook is
Debiorah
Debiorah okt 22 '07
Ik voel er ook zeker wat voor om samhain en de andere seizoensfeesten te vieren. Ik heb me er al eens op georienteerd alleen de uitvoering is er nog niet van gekomen. Wat mij aantrekt is het schouwspel van de natuur, de cyclus van geboorte en dood. Dit is voor mij iets prachtigs en een viering waard. Daarom vind ik het jammer dat dit niet meer gevierd wordt in onze cultuur. Feesten zijn tegenwoordig meer gericht op vrije dagen en consumptie.
Misschien is het nu wel de tijd voor mij om te beginnen...

Ik wens jou in iedergeval alvast een mooie viering toe!
dragon
dragon okt 22 '07
He Karin,

een recept, wat leuk!
Ik ga hem uitproberen en laat je weten hoe/of het is gelukt :).

Liefs,

Dragon
admin
admin okt 31 '07
Ik duik nu de keuken in en ga mijn pompoenbeest slachten
Het huis is versierd, spinnenslingers, spinnewebben en nu nog een heerlijk gedekte tafel.

Vanavond moet ik even een uurtje weg naar de school van de oudste omdat hij tegen zijn examen aan zit.
Maar daarna gaan ik lekker feesten, griezelen en verhalen vertellen met de kinderen.

Heb je het recept al geprobeerd Dragon? of maak je hem ook pas vanavond?

Evelyn Maureen
Evelyn Maureen okt 31 '07
Ik heb vanmorgen na het opruimen van m'n altaar.
Voor alle overleden dierbaren een kaarsje aangestoken.

Vanavond ga ik eerst m'n doucheritueel doen en daarna mediteren..
Dit jaar overdenken en kracht vragen voor de plannen van komend jaar.
Grunie
Grunie okt 31 '07
Geniet er van!!!!!
inneke
inneke okt 31 '07
Ik wilde gisteren een bloemetje gaan kopen voor op m'n livingtafel, maar ben uiteindelijk eikenbladeren en kastanjes gaan rapen. Ben helemaal in de herfststemming zo :-)

Zit even zonder oven, dus de pompoenquiche zal voor een ander tijdstip zijn. Ik houd het even bij pompoensoep- daar kan ik ook niet genoeg van krijgen!

Op welke manier jullie Samhain of Allerheiligen ook vieren: doe het bewust en geniet ervan!

Liefs,
Inneke
dragon
dragon okt 31 '07
Hai Karin,

vrolijke Samhain (of wat je dan ook zegt op deze dag....)

Ahum, ik heb alles liggen, poempoen gekocht, maar moest de hele dag zo rennen en vliegen, dat ik geen tijd heb gemaakt :(.

Morgen is er weer een dag en de pompoen loopt niet weg.
Ik laat het je weten!
admin
admin nov 1 '07
Bij mij was de quiche goed gelukt en ik vond hem heerlijk, de kids helaas niet, die hebben boterhammen met pindakaas gemaakt en mij een hele boze blik toegeworpen "hopelijk gaat mama niet nog meer nieuwe recepten uitproberen".
Verder hebben we een hele knusse avond gehad en kaarsjes gebrand voor iedereen die op ons wacht aan gene zijde.

Het is vrij simpel Dragon, kan bijna niet mislukken :)
Evelyn Maureen
Evelyn Maureen nov 1 '07
Ik heb gisteravond de hele avond zitten mailen.
Van Samhain niet veel gekomen.
Al heb ik wel de hele dag kaarsjes gebrand. Maar had graag meer willen doen, maar dat kwam er niet van

Grrr.
admin
admin sep 26 '09
admin
admin okt 20 '09
Vandaag kreeg ik een bericht in reactie op mijn verhaal over Samhain.
Veel mensen denken dat dit echt een Amerikaans feest is, dat is dus NIET zo.
Veel mensen denken dat dit feest een verzinsel is wat nog niet zo lang geleden is verzonnen.
Dit feest is al eeuwen oud, kijk mensen die dit niet interesseert zullen dit niet weten, maar als je de link die ik heb gestuurd goed uitpluist zul je zien dat dit al heel oud is.
Een magisch feest en niet verzonnen om verjaardagen te verzieken.
admin
admin okt 21 '09
No offense, maar om de een of andere reden is dit feest in het bijzonder, me heel dierbaar.
En het schoot even verkeerd dat men denkt dat een Amerikaans snoepfeestje is..dit is al zo oud en de gedachte erachter is zo mooi!
Maar das mijn eigen gevoel natuurlijk.
admin
admin okt 21 '09
Jazeker Karin, ik ken dit gevoel hoor.
Ik heb dit elke jaar met de Mahashivaratri, het feest van de geboorte van Shiva.
En het is ook niet altijd evident om datgene wat ik dan tijdens dat feest ervaar, en beleef weer te geven.
Omdat men niet voelt wat ik voel.
Je hart ligt bij die gebeurtenis omdat het iets meer doet met je dan alleen maar het feest op zich.
Het gaat veeeeel dieper dan dat .
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki