Gefeliciteerd Caius.
Om terug te komen op het onderwerp: ontspan voor een beter leven: Mee eens.
Ik heb gelukkig ook een aantal tips die helpen om je goed te kunnen ontspannen, en minder tot geen druk te hebben in je hoofd.
Ik zal beginnen met de allerbelangrijkste:
Goede nachtrust
Het is heel belangrijk om een goede nachtrust te hebben. Als je dag slecht begint, dan is de hele dag 3x zo moeilijk. Je gaat je haasten in je dagelijkse rit naar 't werk, en je hebt de hele dag die druk.
Onthou alleen dat wat nodig is
Veel dingen, ook ik je werk, kun je opschrijven of plannen. Als je dat doet, dan hoef je dat niet te onthouden, en kun je er makkelijker afstand van doen. Denk bijvoorbeeld aan een project waar je mee bezig bent. Je hebt daar werkzaamheden voor gedaan, maar op dit moment kun je er even niets aan doen. Toch weet je al wel hoe je het wilt gaan aanpakken. Schrijf dat op in een bestand bij dat project zodat je door het lezen van dat stukje tekst dezelfde gedachten weer krijgt, en laat het vervolgens los.
Bedenk, dat alles een reden heeft
Wanneer je je beseft dat alles gebeurd om een reden, zul je minder gauw geneigd zijn om negatief op een situatie te reageren, en daardoor ontspannender te kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bumperklever op jouw bumper. Die bestuurder heeft gewoon haast. Laat hem er langs, en probleem opgelost.
Nog een speciaal voor het verkeer: afstand houden
Klinkt heel gek, maar door afstand te houden rijd je veel relaxter. Als je gewoon meerijd met het verkeer, zul je minder kans hebben op ongelukken, en je komt niet zo gek veel later aan op je bestemming (zeg maar 1 a 2 minuten op een gemiddelde afstand van 15 km binnen de bebouwde kom, of 30km buiten de bebouwde kom). Je hoeft je niet druk te maken als je weet dat je er toch wel komt. Bij de meeste bedrijven is het ook zo, dat als je later binnen komt, en je dan ook later doorwerkt, je geen problemen krijgt. Deze instelling zal het mogelijk maken relaxed in het verkeer deel te nemen.
De belangrijkste blijft nog steeds een goede nachtrust, want zonder die goede nachtrust lukken de anderen ook niet.