Loading...
nl

Pay it forward, Kindness chain

Debiorah
Debiorah okt 14 '07
Jullie hebben vast wel eens gehoord van de film, Pay it forward. Het idee is dat je iets goeds doet voor een ander en zo een ketting van "goede daden" opzet.
Ditzelfde concept kwam ik tegen op de site van Oprah winfrey.

Doe iets aardigs voor een ander, moedig diegene aan om het door te geven zodat er een kettingreactie ontstaat.

Dit idee stond ook op de site van Oprah:
Creeer een dagboek om de goede daden in te documenteren, schrijf je naam en adres aan de binnenkant van de kaft en vraag het boekje terug te sturen wanneer deze vol is. Schrijf de daad op waarmee je bent begonnen en geef het boekje door aan de persoon voor wie je iets gedaan hebt.

"When you get, give; when you learn, teach!" - Oprah

Nou lijkt het mij een heel leuk concept maar hoe begin je? Wat kun je doen? En zouden mensen ervoor open staan? Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken en of jullie misschien leuke ideeen hebben.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 15 '07
Ik zou een Merudi kaartje weggeven ;)
admin
admin okt 15 '07
Misschien is het een idee om onder elkaar een boekje te beginnen?
Debiorah
Debiorah okt 15 '07
Beide goede ideeen! :)We zouden een merudi boekje kunnen beginnen, bijvoorbeeld een online chain.
Ik denk ook dat je vaak dingen onbewust doet, ten minste dat is in mijn geval zo. Toch lijkt het me ook leuk om andere mensen hiervan bewuster te maken met een leuk gebaar.
JulienMoorrees
Misschien is een online-pay it forward wel heel goed. Op alle fora waar je komt iets goed doen uit naam van Merudi. Iemand helpen , iemand raad geven etc. Ik zat ook te denken aan Merudi awards voor websites / boeken / etc. die goed bezig zijn op spiritueel vlak. Een soort van "certificaat" van heilige plekjes.
Debiorah
Debiorah okt 15 '07
Dat zijn ook leuke ideeen Nims! Maar wie bepaald dan wie de awards krijgt? Komen wij dan in aanmerking om te stemmen, of moeten er criteria opgesteld worden?
JulienMoorrees
Goeie vraag, ik denk dat we daar wel wat criteria voor moeten vastleggen etc. Misschien een nieuw onderwerp erover beginnen, met de Merudi awards :).
Debiorah
Debiorah okt 15 '07
Ja lijkt me leuk, dat past ook binnen het idee van de kindness chain. Waardering voor de sites en boeken die iets toevoegen, die mensen kunnnen helpen. jij bent de bedenker dus ik zou zeggen brand los.
JulienMoorrees
Zie mijn nieuwste poll ;)
LPChip
LPChip okt 22 '07
Hoewel ik het een leuk idee vind, zou ik zelf niet mee doen aan zoiets. Dat komt simpel weg omdat ik mensen wil helpen vanwege het helpen, en niet omdat ik dan een boekje mag doorgeven, of er een certificaat voor krijg. Daarnaast verwacht ik ook niet dat iemand iets voor mij terug doet, alleen omdat ik het ook voor hen doe.
dragon
dragon okt 22 '07
Hoi Debiorah,

wat een leuk idee!
Misschien heeft niet iedereen iets met een boekje.

Je kunt het natuurlijk ook doen door simpele dingen in het dagelijks leven. Zoals je zelf al zei: Doe iets aardigs voor een ander, moedig diegene aan om het door te geven zodat er een kettingreactie ontstaat.
Bijvoorbeeld in het verkeer: iemand voor laten gaan terwijl je zelf voorrang hebt, of iemand voor laten gaan bij de kassa, iemand een euro geven die net tekort komt voor een buskaartje, etc.
Erg leuk om te doen als mensen het echt niet verwachten. eerst zijn ze verbaasd, daarna blij. En ik denk dit alleen al een positieve invloed heeft op hun volgende ontmoeting met een onbekende....

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki