The secret gaat eigenlijk over the Law Of Attraction (LOA). Toch is er echter een kant van deze "law" waar niet echt wordt over gesproken. Deze kant van deze wet is "the Law Of Unattraction" (LOU), in het Nederlands "de wet van de afstoting".
Waarom deze andere kant van de wet er is en hoe die werkt wil ik graag in dit bericht uitleggen. Om het juiste kader te scheppen wil ik eerst uitleggen wat de oorsprong is van deze beide wetten.
Deze wetten gaan uit van de grondslag dat je in je leven dat krijgt wat je nodig hebt. Vaak is er de misvatting dat je krijgt wat je wilt, als je de LOA toepast.
De reden dat je namelijk lang niet altijd krijgt wat je wilt, zit het in de manier hoe de LOA zijn focus legt. Door via de LOA je aandacht te richten op bepaalde zaken, "vergeet" je op dat moment namelijk alle zaken die je juist niet nodig hebt. Doordat je je aandacht hier niet op richt, ben je je er niet zo erg bewust van, en lijkt het alsof je alleen nog maar krijgt wat je wilt.
Toch weet iedereen die de LOA heeft toegepast, dat het lang niet altijd lukt. En dan kan je afvragen waarom nou juist een aantal dingen niet lukken waarvan je denkt dat ze voorbestemd zijn.
Helaas is dit stukje van de LOA nou precies datgene waar "The Secret" een secret van heeft gemaakt. Die zwijgt er namelijk over in alle talen. Waarom lukken een aantal zaken, die ik heel graag wil, toch vaak niet? Waarom gaat alles steeds mis, zelfs als ik the Secret (LOA) toepas, etc.
De kern van dit onderwerp is ‘het levenspad’. Wie je ook bent, wat je ook doet, zodra jij leeft, heb je een levenspad dat je bewandelt.
De intentie om iets te bereiken zal jouw pad in die richting doen verplaatsen. Tot zover is de LOA aan het werk, en het zal in die richting blijven gaan die je voor jezelf graag ziet.
De LOA heeft ook alleen maar invloed op jouw eigen levenspad. Het is een misvatting dat je de levenspaden van andere mensen verandert zodra jij voor jezelf de LOA toepast. Het enige dat er verandert, zijn jouw keuzes en jouw focus erop.
Echter wanneer je jouw levenspad een richting hebt uitgezet die jou niet meer geeft wat je nodig hebt grijpt de LOU in. Hij trekt de zaken aan die jou heel duidelijk laten merken dat je niet langer de gekozen richting hoeft op te gaan, omdat de bestemming die je eigenlijk voor ogen had, niet langer meer de jouwe is. Op die momenten moet je direct stoppen met het toepassen van LOA en kijken welke richting de LOU je uitstuurt. Dit is namelijk de daadwerkelijke richting die jou op dat moment voorbestemd is. Wanneer je namelijk doorgaat met het toepassen van LOA zal LOU steeds weer opnieuw ingrijpen, en steeds duidelijker laten weten dat het niet jouw weg is.
Heel kort gezegd, de LOA en LOU zijn de TomTom (GPS) op je levenspad. Ze zeggen je welke route je dient te rijden, en welke tussenhaltes je nog dient langs te gaan voordat je op je bestemming bent.
Het is dus heel belangrijk voor jezelf om je einddoel te weten, en de wetmatigheid de route te laten uitstippelen. Toch kun je deze wetmatigheid niet voor de gek houden, en krijg je altijd wat je nodig hebt.