Uit de grote spiritualiteits enquete blijkt dat 66% van de merudianen bepaalde rituelen erop na houdt. Leek me dus een mooi moment om er eens naar te vragen en meer inzicht in te krijgen. Ik geloof namelijk dat bepaalde rituelen (mits goed uitgevoerd) een enorme spirituele kracht in zich hebben. Ik ben dus op zoek naar wat jullie doen, en wat je er mee kunt doen.
Ik zal eerst mijn rituelen vertellen.
Iedere ochtend als ik wakker wordt, zit ik op de bedrand. Ik houdt mijn hoofd stil, en kijk met beide ogen zover mogelijk naar rechtsboven. Dan verplaats ik naar linksboven, linksonder en rechtsonder. Ik doe dit om mijn oogspieren soepel te houden, zodat mijn zicht niet verder achteruit gaat als op dit moment, en misschien zelfs wel beter wordt. Ik denk dat als je je ogen traint, ze vanzelf weer beter worden.
Daarna doe ik een ander ritueel. Ik zit nog steeds op de rand, en doe mijn ogen dicht. Ik leg mijn ring en wijsvinger op mijn neus, en ik maak een liggende 8 beweging om mijn ogen heen. Ik begin bij mijn rechteroog, en ga van het midden naar rechtsboven. Tijdens het draaien spreek ik een affirmatie uit: "Ik zie met vreugde en met liefde.". Ik doe dit rondje 3x en spreek de affirmatie ook 3x uit.
Ik doe dit om iedere dag weer een heldere en eerlijke blik in de wereld te hebben, zodat ik met vreugde en met liefde alles kan ervaren. Zo ziet de wereld er steeds weer een stukje beter uit.
Ook heb ik vandaag een nieuw ritueel geleerd dat ik van plan ben om ook te gaan toepassen. Het komt uit tibet en is een groet van de dag. Het is een hele simpele oefening, maar toen ik hem vandaag voor het eerst deed, heel erg krachtig. Hij gaat als volgt:
Ga goed staan. Ga dan op je tenen staan en rijk je armen naar boven. Beweeg met je armen en maak om en om plukkende bewegingen. Je bent op dat moment de energie, liefde en de dag aan het plukken. Je neemt de energie in je op, en pakt steeds een beetje meer in je. Doet dat eventjes en dan komt het tweede gedeelte. Maak een hele diepe buiging, met je hoofd naar beneden en buig diep voor de aarde. Hiermee bedank je de aarde voor alles wat ze voor je doet, en biedt. Buig echt diep door, en bedank. Als je je benen niet recht kunt houden, mag je best een beetje door je knieen buigen.
Ok, dat waren die van mij. Wat hebben jullie?