Loading...
nl

Pesterijen / belaging / stalking

3Dx
3Dx sep 9 '07
Ik had voorheen al es een bovenwereldlijk vraagstuk voorgelegd in dit forum maar deze keer zoek ik naar een "oplossing" voor een klassiek maatschappelijk probleem.

Sinds geruime tijd word ik belaagd/gepest. Een volwassen pestkop!
Als passifist ligt dat me zwaar, ik voel me hierin machteloos. Passifist maar geen doetje, wanneer ik dan af en toe es tegenspreek, brengt dat olie op het vuur natuurlijk.

De bron van dit alles is jaloesie, nijd, machtslust, ...

Mijn belager voldoet aan de gebruikelijke kenmerken van een pestkop:
- doet stoer en wil imponeren (klopt)
- is fysiek sterker (klopt)
- wil overheersen en zichzelf bewijzen, ten koste van alles (klopt)
- is impulsief en reageert agressief bij tegenwerking (klopt)
- heeft een groot idee van zichzelf (klopt)
- omringt zich met meelopers die zorgen voor zijn aanzien (klopt)
- is eerder gevreesd dan geliefd in de groep (klopt)

Eenvoudigweg zou ik natuurlijk mijn belager kunnen bannen uit mijn leven. Maar die optie heb ik voorlopig niet. In gelijkaardige pestsituaties is dit ook niet zo ongebruikelijk.

Heeft iemand een POSITIEVE, al dan niet alternatieve, aanpak naar pestkoppen toe?

Dankje,
3Dx
Delen:
Acheliah
Acheliah sep 9 '07
Negeren werkt vaak heel goed. Want meestal wil zo iemand alleen maar aandacht en die krijgt hij dan niet.

Liefs Dieneke
Debiorah
Debiorah sep 9 '07
ik denk je situatie enigzins te herkennen 3dx. Is dit ook op de werkvloer? En ik wilde je ook graag vragen waar de pesterijen voornamelijk uit bestaan, zodat ik mij een beter beeld kan vormen alvorens ik met mijn ideeen aankom zetten. :)
3Dx
3Dx sep 9 '07
Kon ik hem maar negeren. Zoals gezegd, mocht ik kunnen, ik bande hem uit mijn leven.

Het betreft een vennoot in een zaak van me (3 vennoten) met een gelijkaardig aantal aandelen. Negeren is dus uitgesloten, dat zou alleen maar de zaak ten gronde doen gaan.

Na drie jaar samenwerken blijkt hij zeer krampachtig "zwart" te werk te gaan met enkel zijn eigen doelstellingen voor ogen.
3Dx
3Dx sep 9 '07
Het bestaat vooral uit kleinerende, snedige opmerkingen tot agressief gedrag (tot nu toe enkel verbaal).

Hij verpest de werksfeer, destabiliseert een gezond managment, zet stappen om mij uit de zaak te werken...

Het doel heiligt de middelen, hij is blind voor het feit dat de zaak eronder lijdt.

Hij weigert elke positieve communciatie... de situatie is bijna onwerkbaar.
3Dx
3Dx sep 10 '07
Hij laat zich - onbewust natuurlijk - regelmatig omringen met donkere entiteiten, zelfs tot in zijn aura.

Toen ik onlangs naar een verfilming keek van de Celestijnse belofte kwam het in mij op dat ik misschien wel es de fout maak hem te overdonderen met positieve energie. Ik stuur frequent positieve energie naar negatieve elementen in mijn leven, misschien voelt dit overdonderd en bedreigend aan voor hem.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 10 '07
Heel lastig 3Dx. Heb je enig idee waar dit bij hem vandaan komt, of als je goed kijkt was dit niet altijd al bij hem aan de hand? Je spreekt over een VOF met 3, hoe kijkt de derde er hier tegenaan? Is het ook een optie om op een rustig ander moment met die persoon erover te praten? Niet confronteren, maar juist hem om hulp vragen omdat je het idee hebt dat jij het niet goed doet.

Vaak kun je namelijk heel veel leren over de ander, als je zelf degene bent die met een probleem aan komt zetten. De ander voelt zich niet aangevallen, en kan dan juist "los" gaan bij jou helpen ermee. Ook al zal je zelf misschien helemaal geen probleem hebben, kom je er wel achter waarmee die ander jou wil helpen. Dat is nou net precies waar het probleem bij die ander zit. Daarbij, misschien heeft die ander zelfs nog wel gelijk en had je het nog nooit zo bekeken.

Iig veel succes hiermee. Ik kan me goed voorstellen dat het enorm moeilijk is.
Acheliah
Acheliah sep 10 '07
idd lastig kun je hem niet met zo'n piramide omringen dus een beschermlaag onbewust over hem heen roepen

Liefs Dieneke
Acheliah
Acheliah sep 10 '07
En praten helpt niet tjeetje wat moeilijk. Ja kan mij voorstellen dat dit de zaak geen goed doet. En met die ander bespreken lukt dat niet. Maarja ik weet dat dat het probleem niet oplost maar mss weet die ander wel een oplossing. Ben ff aan het denken. Als ik een idee heb hoor je het van me.

Liefs Dieneke
admin
admin sep 10 '07
http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/agressie/agressie.htm

Ik ben er zelf nog niet ingedoken maar misschien heb je iets aan deze link.
admin
admin sep 10 '07
En toch zou ik daarnaast blijven doorgaan met positieve energie sturen, verder weet ik hier niet zoveel raad mee..
Debiorah
Debiorah sep 10 '07
Wat een lastige situatie! Lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan zeker gezien de werksituatie. Ik denk dat het een goed idee is om je andere collega te benaderen. Misschien ervaart deze het wel net zoals jou.

Ik denk dat je in de eerste plaats moet denken aan de proffesionele relatie. Probeer dit op een professionele manier op te lossen. Misschien kun je dit samen met de andere collega doen. In principe zijn jullie toch gelijke partijen?

Wat betreft het emotionele en psychische vlak, denk ik dat je het zoveel mogelijk van je af moet proberen te zetten. Ik weet hoe moeilijk dit is, ik ben er zelf erg gevoelig voor. Je zult je ongetwijfeld rot blijven voelen maar probeer wel vast te houden dat het niet persoonlijk is. Zoals jij het beschrijft is het een ander motief. Daarbij schrijf je dat hij omringt wordt door negatieve entiteiten, dit kan betekenen dat hij het zelf niet in de hand heeft.

Ik hoop voor je dat er snel een einde komt aan deze situatie en wens je veel kracht toe!
Thomas A
Thomas A sep 10 '07
Compagnonschappen; dit komt vaker voor dan jij denkt 3Dx. Ook niet gek met 2 kapteins op een schip.............

Ik kom er later nog op terug, misschien later op de avond.

Positieve energie blijven sturen, maar je weldaad komt uit een andere hoek!

later
Thomas
3Dx
3Dx sep 10 '07
De 3de partij erkent dan wel het probleem, hij confirmeert mijn klachten maar heeft natuurlijk ook zijn eigen belangen te verdedigen. Hij zit zowat op een weegschaal, tussen 2 vuren.
Deze vennoot is fysiek sterker en ontspringt daarom deels de dans.

De pestkop zelf wordt zoals gezegd eerder gevreesd dan geliefd in de groep... De pestkop deelt gewoon mee, legt zaken op...
3Dx
3Dx sep 10 '07
Wat van me afzetten betreft: ik heb me vorige week ingeschreven in een alternatief wellness-centrum... ik ben sinds vandaag gestart met PILATES en verder deze week nog DRU YOGA, meditatie... ik ben enthousiast! Leuke bende!
3Dx
3Dx sep 10 '07
Klopt Thomas, een deel van het probleem zit in dubbel kapiteinschap, ik ben een heel stuk jonger, laatst bijgekomen, ... desondanks zijn we naar inbreng gelijkwaardig, gelijke aandelen.

Zijn gedrag blijkt wel herhaling, Nims. Ik heb gelijkaardig gedrag opgemerkt - en stond er toen al van versteld - toen het uit ging met zijn vorige relatie.
Debiorah
Debiorah sep 10 '07
Dat is een hele goed afleiding zeg! ;)Goed dat je die stap genomen hebt. Dit zal je denk ik helpen.

Ik snap alleen niet helemaal hoe de pestkop aan het recht komt om de rest dingen op te leggen. Jullie zijn toch gelijkwaardig? Wanneer de pestkop voelt dat hij gevreest wordt zal dit hem waarschijnlijk nog krachtiger doen voelen.

Wanneer jullie met elkaar samen verder willen zal er toch een ronde tafel zitting moeten plaatsvinden, denk ik. Jullie zitten er niet alleen persoonlijk maar ook professioneel mee. Als dit zo doorgaat en jij/jullie gebukt gaan onder intimidatie zal de situatie er niet beter op worden. Vroeg of laat zul je eraan onder door gaan.
3Dx
3Dx sep 10 '07
Dat klopt, het heeft verstrekkende gevolgen! Ook op persoonlijk vlak. Momenteel is het buigen of barsten, van ronde tafel is geen sprake. Ik sta ervan versteld dat ik in deze situatie ben beland. Over levensles gesproken, dit wordt een goeie!

Paar weken terug kreeg ik weer es een negatief mailtje, na het lezen had ik meteen braakneigingen, onvoorstelbaar.
Debiorah
Debiorah sep 10 '07
Dat wil zeggen dat het diep zit, des te beter dat je wat nuttige afleiding hebt gevonden. Hoe bespreken jullie dan lopende zaken op professioneel gebied? geen regels of afspraken?
sefewet
sefewet sep 10 '07
ik weet misschien iets klinkt raar maar.
je moet doen alsof je medelijden met hem heb van dat hij zo is en dat hij er ook niets aan ken doen en JUIST vriendelijk gaan doen en heel vrolijk tegen hem wezen.
en als hij vervelend doen doen alsof diegene een heel klein kind is van jij bent stout he, jaaaa jij bent stout. klinkt eigenlijk op een bepaalde manier heel gemeen, het leukst is vooral in de buurt waar veel lui zijn waardoor diegene helemaal voor paal word gezet.
mijn style zelf altijd met pesten was, knal op de giechel geven en knokken tot nu toe gewonnen en word al jaren niet meer gepest.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki