Loading...
nl

Omwille van de discussie ..

IkBen
IkBen aug 20 '07
Stel dat ik God ben.

Hoe verwacht men dan dat ik mij gedraag en uitspreek?
En in hoeverre is een dergelijke verwachting realistisch?
Delen:
Mee
Mee aug 20 '07
Ja dat is een goede.

hoe spreekt god en hoe gedraagt hij zich. Geen idee ik heb daar geen voorstelling van.
Want ik ken God alleen van de bijbel en die is heel lang geleden geschreven, toen was de wereld anders.

Ik ga hier over nadenken.
Ik kom er op terug
Ayasha
Ayasha aug 20 '07
mag ik vragen naar de reden dat u dit topic opende IkBen? :)(pure intresse)
LPChip
LPChip aug 20 '07
Hoewel ik het een interessante vraag vind, vind ik hem tegelijk ook heel moeilijk om te antwoorden.

Er zijn veel verhalen over wat god is en kan, maar ditzelfde is niet bewezen. Omdat ik niet weet welke mogelijkheden een god kan hebben, is het lastig voor mij om daar een bijpassende oplossing voor te vinden.

Wel zou ik als ik god was zorgen dat ik op een gelijke manier communiceer als degene waartegen ik communiceer. Soms moet je nou eenmaal naar een lager niveau toe om verstaanbaar te zijn.

Om een menselijk voorbeeld te geven:

Ik weet veel van computers. Genoeg om door menig mensen een wizzkid te zijn genoemd.

Ik kan in hi-tech taal aan een leek uitleggen hoe een proces werkt, maar die zal me niet snappen. Ik kan ook mijn niveau verlagen en denken zoals die leek denkt en het dan uitleggen. Verschil, hij snapt het wel.

Voorbeeldje:

Leek: Wat is een hardeschijf en hoe werkt dat?

Hi-Tech:
Een hardeschijf is een onderdeel in de computer dat gebruikt wordt om bestanden in op te slaan. Een hardeschijf bestaat uit verschillende magneetlagen en wordt snel rondgedraaid. Een naald voelt dan aan de hand van de polariteit of het een 0 of 1 is, en combineert deze gegevens tot een bestand. Daarnaast bevat een hardeschijf een tabel waarin de posities van bestanden worden aangegeven.

Lo-Tech:
Een hardeschijf is een onderdeel in de computer. Eigenlijk moet je het zien als het lange termijn geheugen van een computer. Je kan er iets in opslaan en zelfs als de stroom van de computer af is geweest zal hij het nog onthouden. Je kan een hardeschijf vergelijken met een grote archiefkast. Er zijn verschillende mappen op een hardeschijf, en die zijn er ook in een archiefkast. In zo'n map in de archiefkast vind je dossiers. Dit komt overeen met bestanden. Vervolgens heb je in je archiefkast labels geplakt op de mappen en dossiers. Dit komt overeen met de tabel in een hardeschijf.

Een leek zal het onderste voorbeeld wel snappen omdat ik refereer naar iets wat hij kent. Alles is te relativeren, dus dat zou voor een god ook mogelijk moeten zijn.
Mee
Mee aug 20 '07
laat ik nu de Hi-tech ook begrijpen.

maar ik begrijp wat je schrijft, wat de essentie erachter is.
Thomas A
Thomas A aug 20 '07
 Origineel bericht van: IkBen
Stel dat ik God ben.

Hoe verwacht men dan dat ik mij gedraag en uitspreek?
En in hoeverre is een dergelijke verwachting realistisch?


Onzelfzuchtig, egoloos, zonder (menselijk)lichaam, de grootste schepper en geestes kracht, de alles begrijper en enige echte duidelijkheid wiens wet onsterfelijkheid en veranderlijkheid is.

Thomas
Heidelroos
Heidelroos aug 20 '07
Gewoon zoals ik me God voorstel..

Een soort alles..
In de vorm van liefde...
Geen oordelen...
Als een soort 'Zijn'
Caius
Caius aug 20 '07
Hoe ik mij god voorstel (mocht ie bestaan):

Een bron van mooi licht ...een en al liefde...rustgevend... geeft antwoord op al je vragen ...troost je als je dat nodig hebt ...oordeelt niet, maar helpt je verder opweg :)
Wendy's
Wendy's aug 20 '07
ik geloof niet in god
Ayasha
Ayasha aug 20 '07
 Origineel bericht van: Wendy's
ik geloof niet in god

hier nog eentje.
Debiorah
Debiorah aug 20 '07
God, liefde, vormloos, geen verwachtingen, alleen zijn.
Ik kan het daarom niet verenigen met gedragingen want in mijn ogen is god geen persoon.
Wendy's
Wendy's aug 20 '07
 Origineel bericht van: kath
 Origineel bericht van: Wendy's
ik geloof niet in god

hier nog eentje.


haha
admin
admin aug 21 '07
Ik geloof dus wel :)
Voor mij is God liefde, in liefde zitten alle dingen die hierboven al genoemd zijn, mededogen heb je als je kunt liefhebben, respect heb je als je kunt liefhebben.
En maar mijn mening is dat ook de ultieme les, echte pure ware liefde opent alle deuren.
Mee
Mee aug 21 '07
God! Bestaat hij wel. Is er een God. En als hij bestaat, waarom is het dan zo'n puinhoop hierop aarde.
Dat hebben wij ervan gemaakt, beginnend bij de appel van Eva.
Als God hierop op aarde zou komen, wat zou hij doen.
Alle rottigheid uit de wereld helpen, en dan!
Dan gaan wij mensen weer met hetzelfde verder, wordt het een paar jaren later weer een puinhoop vol met haat en woede.

Zou een God, alle harten van de mensen kunnen ontdoen van haat. Zou het licht de duisternis verdrijven, totdat het oplost en nooit meer terugkomt. Bestaat er zoiets als een God, een man of vrouw, een wezen, die daartoe in staat is.

Als er een God is, waarom zou hij nu pas komen? Waarom niet eerder of later. Hebben we God nodig, om de wereld te veranderen of kunnen we het ook zelf. Zijn wij niet zelf in staat om ons bewustzijn te veranderen. Collectief.

Want als God hier op aarde komt, dan zullen er altijd ongelovige zijn. Degene die er een andere mening op na houden. Dus kan de wereld niet geheel veranderen. Net als duizenden jaren geleden, toen waren er ook al ongelovige en was de wereld niet beter aan toe dan nu. In de hele geschiedenis, is er altijd een deel wat gelooft en een deel wat niet gelooft. Dus alle koppen dezelfde kant op, gaat naar mijn inziens niet lukken. Mensen maken hun eigen keuzes, bepalen hun eigen weg. En zelfs God kan daar niets aan veranderen. Of God moet een dictator zijn, die ieder mens tot dezelfde keuze dwingt. Maar is het dan nog een God?

En welke God zou het zijn, die van de Christen, die van de moslims of Boedha.
Of is er nog zoiets een God van alle Goden.
Het zijn allemaal vragen, gedachten die door mijn hoofd spoken bij het lezen van deze vraag.

Ik weet het niet. Het is ongrijpbaar, onvoorstelbaar en er is geen referentiekader.
Dus hou ik het maar bij het simpele. God zit in ieder van ons, als we de weg er naar toe maar wisten te vinden.
Thomas A
Thomas A aug 21 '07
God!!!!


In plaats van bewerker van een rechtvaardige wereld, is het christendom door onbegrip juist de belemmering naar wat in hun eigen woorden het koninkrijk der hemelen heet.
Je bent pas verlost als je niet meer, zoals dat heet, 'zondigt'. 'Zondig' is alles waarmee je je eigen vrijheid en geluk in de weg staat, dus ook de vrijheid van anderen. Het uitoefenen en ondergaan van macht, beïnvloeden en beïnvloed worden, plannen maken, verwachtingen, wensen, bedoelingen of behoeften hebben, leven naar tradities, normen en regels, die anderen voor je bepaald hebben, willen en bezitten, dat alles houdt de mens vast en staat dus zijn vrijheid in de weg.
Als de mens echt vrij wil zijn, moet hij alles wat hij geleerd heeft, doorzien als ballast, nutteloos, onzinnig en als bedenksels, waarmee je weliswaar een rol kunt spelen in deze maatschappij, maar niet kunt leven. Pas als je de laatste stuiver hebt ingelost komt het denken tot stilstand, dat grote malende wiel, en blijft er een puur ervaren, een eeuwig heden over. Dan voel je je een met alles en allen en zie je, zoals mystici dat noemen, "God", de grote alomvattende samenhang.
Eerst moet je durven inzien dat ons hele kennen en weten een groot luchtkasteel is, slechts belangen dienend in een steeds meer uitdijende spiraal, waar het eind van zoek is.

God als mens zien is dan ook een grote stofwolk in een in de war zijnde mensengeest, ver voorbij de nederigheid die ons juist in verbinding brengt met ons Gods-bewustzijn en vooral ontsproten aan een te groot geworden ego en een gevoel van ontoereikend zijn.
Het is de pijnlijk gekwetste geest die zijn gevoel van niet waardig zijn een nieuw imago probeert aan te meten in een uit de hand gelopen behoefte aan macht en kracht!!

Thomas
Caius
Caius aug 21 '07
Goed verwoord Mee :)
Zoals jij het ziet ... zo zie ik het ook.
Je hebt zelf al een reden gegeven waarom god (mocht ie bestaan) ... zich niet zo nadrukkelijk laat gelden.
admin
admin aug 21 '07
De schuld van alle verkeerde dingen ligt niet bij God, die ligt bij mensen die "verkeerde" beslissingen nemen. Wij zijn zelf verantwoordelijk, niet hij, imho.
admin
admin aug 21 '07
 Quote:
Dus hou ik het maar bij het simpele. God zit in ieder van ons, als we de weg er naar toe maar wisten te vinden.


Mooi gezegd!
Mimi*
Mimi* aug 21 '07
Voor mij bestaat er geen God. Ik heb 2 weken gedankt aan God maar wat krijg ik er voor terug? Niks..
IkBen
IkBen aug 21 '07
Lieve mensen,

Het wonderlijke is, als ik de reacties teruglees, dat eigenlijk zo goed als niemand iets met de vraag doet.

De vraag was in ieder geval niet of mensen wel of niet in God geloven maar ging uit van de aanname dat er een God is, omwille van de discussie dus.
De vraag was ì³ì³k niet hoe men vindt dat God er dan uitziet, want als ik stel dat ik het ben zal het dus een mens zijn, ook weer voor de discussie.

De vraag was, uitgaande van het bestaan van hem dus als mens, in een veronderstelde werkelijkheid, hoe men dan verwacht dat hij zich gedraagt en uitspreekt en vervolgens, als tweede deel van die vraag, de vraag of die verwachting van de mensen dan wel realistisch is.

Daar heb ik, naar mijn idee, geen antwoord op gezien.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki