Loading...
nl

wat is het nut

zydeco
zydeco aug 18 '07
ik kan zo moe van mezelf worden soms

bij veel dingen die ik doe of dingen die gebeuren vraag ik me af waarom ?
wat voor nut heeft het en waarom gebeurt het?
ik probeer vaak goed te doen , voor mezelf maar ook voor een ander maar snap vaak het nut niet ervan
waarom doe ik dit of waarom doe ik dat
en daartussen door komt ook nog eens het gevlecht van mijn geloof in het lot
en dan krijg je weer de vraag beinvloed ik mijn lot en waar begint mijn individu
doe ik dit om straks in het volgende leven een beter leven te krijgen of doe ik dit om zelf beter te worden of doe ik dit voor het algehele grote
het is echt om moe van te worden
bij veel dingen die gebeuren denk ik waarom en dan heb ik het ook over positieve dingen
leef je voor jezelf of leef je voor een ander of ben je maar een klein dingetje in het grote geheel
ik snap er soms niks van en kan daar echt intens verdrietig van worden

nu vraag ik natuurlijk niet naar het nut van het leven want alle leven heeft mijn ogen nut
maar wat is het nut van het menselijk leven
en waar begin jij (je individu) en waar houd het op

nu weet ik ook wel dat ik jong ben en dat begrijpen (of in misschien berusting ) met de jaren komt maar ik kan helemaal gek worden van deze vragen voor mezelf

moet ik het nu probren te laten gaan en het over me heen te laten komen
ik weet het soms niet meer

sorry voor de slechte formulering
ik hoop dat jullie het een beetje snappem wat ik bedoel

groeten jessica
Delen:
Heidelroos
Heidelroos aug 18 '07
Hee Jessica..

Oh jeetje..
Te diep denken en teveel vragen?

Probeert het er gewoon te laten zijn..
Geen antwoorden zoeken waar geen antwoorden op gegeven kunnen worden..... Dat vreet energie..

Liefssssssssss
Thomas A
Thomas A aug 18 '07
Ha Zydeco

De soort vragen die je jezelf stelt kunnen maken dat je het niet meer weet als ze maar blijven rondjes draaien in je hoofd. Nee, ze zijn niet onbelangrijk, zeker niet. Maar vertrouw erop dat de antwoorden op je pad komen zodra jij je gang in dit leven gewoon gaat!!!..
Het denken zal je de antwoorden zeker niet ver-schaffen en veroorzaakt eerder afstand (en kan gemakkelijk neerslachtig maken), het ervaren onderweg op je pad zal je wel de antwoorden brengen. Ons eigen gevoel is daarbij het baken van innerlijk weten.
In elk geval is het kennen van het Zelf een van de belangrijkste taken in het leven, gewoon omdat dit je de kennis van alles (het Al) zal geven. Het zal je brengen bij het dieper weten (dat wij hier in het westen massaal ontberen door onze te materialistische en geestelijk arme bestaan)!!!!..

Thomas
admin
admin aug 18 '07
Ha die Jessica,

Ik voel de wanhoop in je verhaal een beetje.
Je hoofd loopt over en je kan geen orde krijgen daarbinnen.
Er is (in mijn ogen) een reden voor alles, dus ook een reden dat jij hier komt met je verhaal. Goed gedaan trouwens, of je "het" antwoord krijgt weet je natuurlijk niet, maar op zoek ben je wel en dat vind ik heel positief!
Morgen zal ik uitgebreider schrijven, ik heb een klusjes weekend en dus weinig tijd, maar ik wil hier wel graag met je over praten omdat ik veel herken in je verhaal.
Leuk je hier te ontmoeten!
IkBen
IkBen aug 18 '07

Origineel bericht van: zydeco

ik kan zo moe van mezelf worden soms

.....
leef je voor jezelf of leef je voor een ander of ben je maar een klein dingetje in het grote geheel
ik snap er soms niks van en kan daar echt intens verdrietig van worden
groeten jessica

Het doel van de mens, Jessica, en van alle dominante soorten in het universum, is bestaan en leven. Leven om te onderzoeken, leven om te ontdekken, leven om te verbazen, leven om te genieten, leven om te ontwikkelen, leven om te groeien. Er is geen te bereiken eindpunt, er is een weg. En die weg is het doel. Het gaat om bestaan en leven en daardoor en daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van de soort.

Aldus kan de mens(heid) zich ontwikkelen tot een verantwoordelijk, spiritueel hoogstaand en technisch (ver)ontwikkeld volk dat in balans is met zichzelf en haar omgeving en het niveau bereikt van volkomen kennis en liefde. Daarbij is de inbreng van iedereen, hoe gering ogenschijnlijk ook, waardevol omdat ieder mens waardevol is en complementair (aanvullend) aan andere mensen.

Mensen hebben andere mensen nodig om tot volle bloei en wasdom te kunnen komen, in alle opzichten en dan doet het er niet toe of je wereldberoemd wordt of alleen bekend bent in kleine kring. Ieder mens die vanuit het hart opereert en onbevangen in het leven staat staat open voor bijdragen aan de omgeving. Jij lijkt me dat te doen. Daar hoef je volgens mij ook niet over te twijfelen.

Doe de dingen omdat je ze wil doen, omdat ze goed voelen, dan is het goed, dan vervul jij je rol en dan zul je ervaren dat alles wat je doet zinvol is.
Debiorah
Debiorah aug 18 '07
Lieve Jessica,
Ik herken je gevoelens en gedachtes. Ook ik heb me zo gevoeld, en dat meer dan eens. Wat ik heb geleerd is het los te laten overal het nut achter te zoeken. Bij mij bracht deze situatie een grote onzekerheid en een zeker wanhoop. Je wilt het zo graag maar hoe en waarom en doe je het zo dan wel goed? Ik heb geleerd om te vertrouwen op mijn gevoel en het nut van alles. Ik weet nu misschien niet altijd direct wat het nut is maar vertrouw erop dat er een functie is. Dit klinkt allemaal heel makkelijk en ik weet dat je dit niet 123 kan veranderen. Ik denk dat het al goed is dat je deze vragen kunt stellen en de situatie kunt overzien. In weze ben je al een eind op weg!
Ik weet niet waar jij in geloofd in dit leven maar misschien helpen de teksten op de Merudi site jou om je vertrouwen op te bouwen. Hoe zit het daarnaast met je omgeving? Welke invloed heeft je omgeving op jou situatie?
Caius
Caius aug 18 '07
Hoi Jessica,

ten eerste ...vind ik het juist heel goed van jou geformuleert.
Ik snap uitstekend wat je bedoelt.
Ik herken mezelf in jou woorden ... omdat ik hier mee ook geworsteld heb en soms nog steeds doe!

De reactie van Thomas vind ik erg mooi.
Hopelijk begrijp je wat hij bedoelt en anders moet je hem er maar een mailtje over sturen :)

Feileacan ... mooi stukje ...ik ben benieuwd naar je uitgebreider stukje!

IkBen ...erg mooi stukje ook :)

Debiorah ...ook al een goed stukje

Er blijft voor mij niks over om neer te zetten.
Alles wat ik wilde zeggen ..zijn door voorgaande mensen gezegd :D
Misschien kan jij je troosten met de gedachten... dat er ook veel mensen zijn ...die met hezelfde worstelen of hebben geworsteld.

Veel liefs,
Kay
Thomas A
Thomas A aug 18 '07
Caius; "Er blijft voor mij niks over om neer te zetten".

Dat kan ik bijna niet geloven (lol)

Thomas
Caius
Caius aug 18 '07
Haha ...your right :D
Er had beter kunnen staan: "Op dit moment heb ik er weinig aan toe te voegen"
Ik kan er wel meer over zeggen en doen ... alleen ben ik op dit moment bekaf ...een paar drukke dagen achter de rug en voor de boeg ...en vanavond naar een verjaardag en misschien uit ....ik ga zo ff lekker plat liggen een uurtje denk ik.
Jessica ...je kan me mailen ... als je zin hebt om te filosoferen
LPChip
LPChip aug 19 '07
Als je toch persé een antwoord wil hebben op de vraag: waar doe ik het voor? Dan denk ik dat het beste antwoord blijft: Omdat het goed voor je is.

Positief denken en doen voor jezelf is natuurlijk goed omdat je jezelf vrolijker voelt.

Positief doen naar anderen zal ervoor zorgen dat anderen dat ook naar jou gaan doen.

Je doet het allemaal tenslotte voor jezelf. Jij leeft in deze wereld en daarom moet je vooral doen waar jij je goed bij voelt. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat je kan stoppen met positief zijn naar anderen, want zodra je negatief gaat doen naar anderen, doen ze dit naar je terug, en daar wordt je niet vrolijker van.
zydeco
zydeco aug 19 '07
hardstikke bedankt voor jullie reacties

ik troost me inderdaad met de gedachte's dat ik niet de enige hierin ben
wat ik uit alles begrijp van jullie is dat ik het maar gewoon moet laten gaan
een soort van go with the flow

tuurlijk ben ik me er ook van bewust dat alle leven een doel heeft
en dat het er niks voor niks is
ik denk ook meer dat al mijn vragen die in mijn hoofd zijn voortkomen uit alle ellende op de wereld
ik vraag me dan echt af waarom , waarom gebeurt dat
en waarom ben ik niet in staat om er iets aan te doen

ja oke zoals gezegd is alles begint bij jezelf
maar ik vind het soms moeilijk te verkroppen waarom ik aan veel dingen niks kan doen
en vandaar uit nastuurlijk weer de vraag waarom ?

met de vragen wat is het heelal , wat is de hemel , wat is het lot enz enz
daar ben ik maar mee opgehouden , gek worden doe ik later wel

ik vind het heel moeilijk allemaal maar ik denk dat ik het moet laten
en kijken wat er op mijn pad komt en er het beste van proberen te maken
denk dat dat het enige is wat je als mens kunt doen en positief blijven , dat vind ik het belangrijkst
antwoorden vinden tja.....
zal me niet gaan lukken het enige wat ik kan proberen is enig inzicht krijgen , maar dat krijg ik wil als de tijd daar rijp voor is denk ik , en ik er aan toe ben
misschien dat ik dan er wat mee kan doen
maar ik denk dat als je gaat zoeken dat je het toch niet zal vinden
ik weet het niet ..........

admin
admin aug 19 '07
Jessica, ik had je beloofd vandaag te reageren op je verhaal.
Ik zit nu al bijna een half uur naar een leeg berichtveldje te staren en krijg het niet op papier. Je houd het van me tegoed.
Caius
Caius aug 20 '07
Jessica,
misschien moet je de film The Secret zien of het boek lezen.
Of je erin wilt geloven is aan jou en of je het toepast idem.
In The Secret wordt het een en ander uitgelegd (vragen waar jij mee zit).
Volgens mij is er op deze site ook een topic over The Secret.
Kijk maar wat je doet :)
admin
admin aug 20 '07
Volgens mij heb ik door waarom er gisteravond niets op papier kwam.
Ik had zowat een heel boek in mijn hoofd en het wilde er maar niet uit. Vanmorgen liep ik daar over na te denken en kwam tot de conclusie dat wat ik wilde opschrijven, mì­jn overtuiging en geloof is, niet het jouwe neem ik aan. Ieder steekt toch net even iets anders in elkaar. Ik wil je dolgraag vertellen hoe het voor mij werkt, maar dan krijg je dus mijn visie en mijn antwoorden.
Ik "weet" dat iedereen eigenlijk al de antwoorden in zichzelf kan vinden, de kunst is om te "leren" luisteren en uit de wirwar van gedachten de juiste er uit te pikken. Het heeft mij enorm geholpen mijn intuïtie te ontwikkelen, van daar uit is het voor mij mogelijk de antwoorden op vragen te vinden. Alle kennis zit in jezelf, doordat wij mensen ergens ooit opgehouden hebben met het vertrouwen in onze eigen innerlijke kennis hebben we in de loop de tijd ook het contact met onze intuïtie verloren. toch is het een van onze zintuigen, zo niet de belangrijkste. Wat bij mij erg goed werkt is via meditatie antwoorden te zoeken, stilte in je hoofd en vaak komen de antwoorden zo binnenvallen. Krampachtig zoeken heeft geen zin, wél vertrouwen, vetrouwen dat je je antwoord krijgt, vertrouwen in jezelf. In mijn ogen heeft alles een reden, ook slechte dingen. Vaak komen daar zoveel goede dingen uit voort, soms moeilijk te zien of te begrijpen maar het is er echt wel.
Ik geloof dat goed doen erg belangrijk is voor jezelf, wel met de juiste intenties dan, als het een ego ding is zal het tegen je gaan werken. Goed doen vanuit je ziel helpt je een beter mens te worden, we zijn hier op aarde om als ziel te kunnen groeien, jij hebt de keuze. Leer je je lessen niet, kom je gewoon weer terug en mag je nog een rondje. Beter betekent niet rijker in de zin van bezit of maatschappelijke positie. Het enige wat je mee krijgt na je dood ben jezelf, de rest blijft achter, dat is niet jij. Beter mens worden zit hem in hoe je anderen benadert en hoe jezelf met de ups en downs in je leven omgaat.
Een manier om contact te maken met de vonk(die iedereen in zich heeft) die in je leeft, afkomstig van de bron, God hoe je het ook wil noemen. Die enorme bron van liefde en van daaruit je leven te leidden, naar jezelf en zeker ook naar anderen toe.
Als je dat doorhebt wordt je leven nog steeds niet makkelijker, maar is het veel makkelijker om te "leren" accepteren, zodra je de vonk in anderen kan zien kun je ook beter met de slechte dingen omgaan en beter accepteren.
Leef in het nu, geniet vandaag, blijf niet te lang in het verleden hangen en ook niet te veel in de toekomst.
Probeer een manier te vinden om de storm in je hoofd tot bedaren te brengen, zelfvertrouwen en zelfliefde twee sleutelwoorden.
Ik hoop dat je wat kan met mijn verhaal, in dit bericht heb ik veel licht verwerkt, ik wens dat het ook op jou schijnt.

liefs,
Féileacì¡n(karin)
Thomas A
Thomas A aug 20 '07
Wow Karin, klare taal, gewoon onomwonden. Echt heel mooi beschreven, in elk geval raakt het ook mijn snaren. Ik hoop dat dit voor meer mensen hier zo is...........

Thomas
Caius
Caius aug 20 '07
Mooi Karin,
het raakt ook mijn snaren :)
Hopelijk kan je er wat mee Jessica ... en natuurlijk andere lezers van deze topic!
Bedankt voor je stukje Karin :)
zydeco
zydeco aug 21 '07
feileacan dank voor je mooie en bemoedigende woorden
je hebt het prachtig opgeschreven , woorden waar ik me in kan vinden ondanks dat het jou visie is

antwoorden hoef ik niet te hebben , ik weet dat als de tijd rijp is mij dingen zullen duidelijk worden gemaakt of gewoon duidelijk worden
dat alles zal idd naar mijn idee samenhangen met zelfbewustzijn en zelfliefde want alleen van daaruit kun je verder

dolgraag wil ik mensen helpen en dolgraag wil ik dat alle ellende stopt , maar overal zal een reden voor zijn denk ik

ik heb de laatste 2 dagen heel veek nagedacht en nee , natuurlijk ben ik er niet uit
maar ik heb al jullie woorden overdacht en het helpt mij
toch vind ik het allemaal zeer moeilijk en snap van heel veel dingen nog steeds het directe nut niet maar ooit , misschien in een ander leven of in de overgang daar naar toe of misschien wel in mijn leven nu , zal ik het gaan begrijpen of er vrede mee hebben

ik denk dat ik moet gaan beginnen met mijn eigen
eerst zal ik mezelf moeten gaan begrijpen voor ik andere grotere dingen kan gaan begrijpen
of misschien komt dat wel nooit dan is het aan mij de taak om daar vrede mee te vinden
de zogenaamde storm gaan bedaren
veel dingen ''wist'' ik vanuit mezelf ook wel , nu het gaan accepteren

iedereen (bijna iedereen) zal natuurlijk in staat willen zijn om grootsere dingen te willen doen , de wereld redden , pijn verzachten , oorlogen en armoede stoppen
maar hoe wil je je leven en dat van anderen relativeren en begrijpen zonder dat er contrast zou zijn

misschien snappen jullie als ik zeg uit wanhoop zijn grote uitvindingen ontstaan

dus idd ook het slechte zal er moeten zijn
hoe moet je anders verder groeien als je niet weet wat dat is

tuurlijk ben ik er nog lang niet uit en dat zal wel even gaan duren ook
maar dat geeft niet denk ik , alles wat je denkt doet en meemaakt is er om van te leren

dank jullie wel voor jullie woorden
admin
admin aug 21 '07
Graag gedaan Jessica.
Thomas A
Thomas A aug 21 '07
 Origineel bericht van: zydeco

ik denk dat ik moet gaan beginnen met mijn eigen
eerst zal ik mezelf moeten gaan begrijpen voor ik andere grotere dingen kan gaan begrijpen

In het kennen van het zelf, zal alles duidelijk en be-grepen worden.
Heel eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand ontmoet die zichzelf echt heel goed kent, wel heel veel die zeggen zichzelf goed te kennen. Zolang onze schaduwzijde nog in het schaamte gebied ronddoolt en daardoor liever niet goed bekeken wordt, maken we het ons ook niet erg gemakkelijk en blijven we waarlijk zien voor ons uit schuiven.
Het werkelijk en - met liefde - onder ogen durven zien van onszelf met goed en kwaad, zal de gang naar liefde, begrip, vergeving voor onszelf (en naaste) onmiddelijk in beweging brengen............

Thomas
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske