Wie van jullie kan dit bevestigen?
'Complete dorpen zien die mysterieuze witte bollen'.
Vanuit de provincie Groningen blijken de laatste maanden honderden meldingen binnengekomen van mensen die menen 'iets' te hebben zien vliegen. De meldingen worden geregistreerd door ufoloog Anton Teuben, de drijvende kracht achter het ufo-meldpunt Niburu in het dorpje Zuidlaren. "Er is sprake van een ongelooflijke intensiteit aan ufo's", aldus schotelspotter Teuben. "Complete dorpen zien die mysterieuze witte bollen..."
De meldingen komen onder meer uit Winsum, Hoogkerk, Veendam en Winschoten, zo melden Groninger media. Berichten over de 'ruimteschepen' sijpelden de laatste dagen zelfs door naar de landelijke media, zoals RTL Nieuws, de Volkskrant en de website van deze krant waarop zelfs een filmpje van een vliegend voorwerp was te zien.
Maar ze blijven maar komen, de aliens... De laatste dagen zijn er weer nieuwe meldingen binnengekomen. Teuben zegt de stroom telefoontjes, e-mails en afspraken inmiddels nauwelijks meer te kunnen verwerken: "Vanochtend kreeg ik weer een melding, van een echtpaar, dat op de snelweg Drachten-Groningen reed. Ze zagen een object, dat ineens wegschoot met extreme snelheid. Een licht uitstralende witte schijf, die zonder geluid te maken uit het zicht verdween."
Een inwoonster uit Wildervank schreef ook een mailtje naar ufo-meldpunt Niburu: 'Ik lag gisteravond op bed tv te kijken, toen mijn man nog even met de honden de tuin in liep. Hij stond bij de vijver en zag opeens twee 'dingen', die boven de tuin, hoog in de lucht, bleven hangen. Opeens vlogen ze weg, heel erg snel. Mijn man dacht dat hij het vast niet goed gezien had, haalt zijn tabak uit huis en gaat weer in de tuin omhoog staan kijken. En ja hoor, dat waren 'ze' weer. Hij heeft vijf minuten verbaasd staan kijken naar deze 'dingen' die kriskras door de lucht vlogen en af en toe even op één plek bleven zweven. Toen is hij als een idioot naar binnen gerend om mij te roepen.'
De 57-jarige Teuben is al 22 jaar hobby-ufoloog. Inmiddels is zijn obsessie uitgelopen op een fulltime bezigheid. "Verhalen en beeldmateriaal komen met karrenvrachten binnen. Complete gemeenschappen zijn getuige. En ze beschrijven allemaal exact hetzelfde fenomeen: objecten van klein tot meer dan een kilometer diamater die veranderen van vorm, oplichten, zichzelf opdelen en 'zomaar' verdwijnen en weer opduiken."
Hoe verklaart de ufoloog de honderden ufo-meldingen boven zijn provincie? "De energie boven Groningen is veel groter, dan boven de Randstad. Bovendien is het hier veel schoner", zegt Teuben. De perswoordvoerder Anne de Boeck (51) van Niburu zegt dat het "allemaal te maken heeft met een aanvliegroute boven het noorden. Ze kunnen daar gemakkelijk landen. Er is ruimte. Zo heb ik het tenminste gehoord bij Niburu. Het is onderzocht."
Teuben: "Het aantal getuigen loopt dagelijks op. Ik ben ervan overtuigd dat elk land zijn eigen ontvangstcomité heeft. De bemanningen van deze ruimteschepen lijken in vele opzichten op ons, maar hun kennis gaat de onze ver te boven en ze komen in liefde."
Dat de Groninger politie nooit met politieberichten over ufo's komt, is volgens Teuben eenvoudig verklaarbaar: "Officieel mogen ze niets zeggen over ufo's, omdat die geen zeggenschap hebben over het luchtruim."
Maar politiewoordvoerder Bart Sikkema reageert als door een wesp gestoken bij het horen van de naam Teuben: "Ja, die man heeft het altijd over ufo's... Ja, die kennen we... Hij wil alleen maar zijn website onder de aandacht brengen."