Loading...
nl

Spiritualiteit vs Geloof

LPChip
LPChip jul 29 '06
Ik zat te denken over deze 2 onderwerpen.

Met geloof bedoel ik het geloof dat er een god is enzo, en dat je eventueel naar de kerk gaat.

Wat ik denk, is dat de buitenstaander (mensen die geen geloof hebben, en ook niet geloven dat er zoiets als spiritualiteit is denken dat spiritualiteit gekoppeld is aan geloof, waardoor ze denken: spiritualiteit = geloof.

Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden en denken, en als je deze mensen zou zeggen dat dit niet gekoppeld is, of ze dan meer bereid zijn om naar je te luisteren.

Ik merk namelijk dat wanneer ik mensen vraag of ze geloven, de meesten zeggen: ik heb geen vast geloof, maar geloof wel dat er meer is dan hemel en aarde.
Delen:
Charlie
Charlie jul 29 '06
Ik geloof alleen mezelf.
Debiorah
Debiorah jul 30 '06
Ja interessante opmerking :)
Ik zeg altijd maar ik geloof niet ik weet.

[Kiss]Deborah
LPChip
LPChip jul 30 '06
Hoe zien jullie spiritualiteit ten opzichte van het geloof? Kun je je indenken dat anderen dit linken? Want dat was meer mijn vraag ^^
????
???? jul 30 '06
Ik denk juist dat de spiritualiteit uit de hedendaagse kerk te veel verdwenen is.
Of mensen die het samen zien wel luisteren als de koppeling er niet is weet ik zonet nog niet. Ik denk eerder dat ze er gewoon nog niet klaar voor zijn.

Ik zeg zelf altijd; ik geloof wel maar niet in de kerk.
Debiorah
Debiorah jul 30 '06
Ik zie spiritualiteit meer als een verzamelnaam voor het bezig zijn met het bovennatuurlijke. Spiritualiteit is denk ik een deel van geloven.
Daarentegen hangt niet iedereen die met spiritualiteit bezig is een bepaalde geloofsstroming aan.
Ik vind spiritualiteit ook veel vrijer dan geloof. Als je een geloof aanhangt wordt je vaak beperkt door de bijbehorende leefregels.
Of een persoon bereid is om te luisteren hangt volgens mij ook erg af van de geloofsovertuiging en of de persoon hiervoor open staat.
Ayasha
Ayasha okt 1 '06
ik kan met moeite begrijpen dat mensen dit linken met elkaar, geloof is iets waarin je regels hebt. Dit mag wel maar dit niet. Het word je voorgeschreven, je krijgt een versie voorgeschoteld.

Bij het spirituele vorm je zelf een beeld van 'wat het is' op basis van een aantal 'feiten' de feiten die jij 'goed' vind voeg je bij jou beeld, die wat volgens jou niet kloppen laat je voor wat ze zijn. Er zijn niet echt regels, jij maakt je eigen regels, niemand bepaalt je tot hoeverre je mag 'geloven' en ook niemand zegt dat je maar 1 vorm van spiritualiteit mag geloven. Dat doet het geloof (in god bvb) wel.
LPChip
LPChip okt 1 '06
Dat ben ik niet met je eens kath.

Ik heb een discussie gehad op mijn werk over het geloof, en met name het islamitische geloof. Alles kun je opvatten op diverse manieren zodat je jezelf erin kan thuisvinden. Het zijn geen regels die moeten, maar richtlijnen om na te streven. Waar we met name tegenaan liepen was het feit dat de richtlijnen gedateerd zijn. Je mag bijvoorbeeld geen varkensvlees eten, omdat er in die tijd een ziekte was die afkomstig was voor varkens.

Waarom wordt dit dan opgelegd als een zet van regels waarbij iets moet of niet moet? Men heeft het geloof gebruikt om hun kinderen in les te geven. Het moet want het staat in de koraan. Maar er staat niet in de koraan dat het moet, er staat dat het verstandig is om te doen.

Ditzelfde geldt naar mijn mening voor zo'n beetje alle geloofstromingen. De idealen zijn voorgeschotelt als dat wat moet terwijl dat niet zo bedoeld was.

Er zijn natuurlijk ook mensen geweest die uit eerbiedt zo wilden leven. Dan is het niet moeten, maar willen.
????
???? okt 1 '06
Het is niet de Koran of de bijbel die dogma's en leefregels gemaakt hebben, het zijn de mensen die het uitdragen. En jammer genoeg zijn deze boeken gebruikt om macht te krijgen over de mensen.
Het heeft mij nl altijd erg tegen gestaan dat de bijbel zo letterlijk wordt genomen. Het zijn verhalen met een diepere betekenis. Zoals het verhaal van Mozes die door de woestijn naar het beloofde land trok. Uit dit verhaal kun je halen dat de weg die je in je leven bewandeld belangrijker is dan het uiteindelijke doel. En zo zijn alle verhalen voorzien van een diepere betekenis.
Uiteindelijk gaat het erom dat je je bewust wordt van hetgeen in jezelf is. Alleen die boodschap hoor je nog maar weinig in de kerk.
Vorige week had ik toevallig naar een kerkdienst zitten kijken op de Belgische tv en het verbaasde en verheugde mij waar die preek over ging. Het ging nl over dat God in ieder mens aanwezig is en dat het aan ons is om hier bewust van te worden.
Dat we dingen die ons aangeleerd zijn opzij moeten zetten en naar ons eigen innerlijk moeten luisteren en dat we dan in contact kunnen komen met die innerlijke God en we liefde kunnen ervaren voor iedereen.
Ik kon niet anders dan blijven luisteren en kreeg de tranen in mijn ogen omdat ik het zo mooi vond dat het toch nog kon in de kerk.
Ik hoop maar dat dit een nieuw begin is voor het geloof. Dat het niet buiten jezelf maar in jezelf is.
LPChip
LPChip okt 1 '06
Mee eens Sylli! Ik geloof daarom zelden direct wat mensen zeggen. Ik neem het wel voor waar aan tenzij ikzelf weet dat het niet zo is, om dit later te interpeteren op de manier zodat ik weet dat het geen nonsense is.
indigo
indigo okt 1 '06
Ik geloof niet in een godsdienst ofzo. Dit omdat voor mij gevoel door de godsdiensten de meeste problemen en oorlogen komen op dit moment.

Wat ik geloof is reincarnatie, karma etc. Ik geloof dat als je goed bent voor de mensen en dieren en natuur om je heen, je goede dingen terug mag verwachten. En dat je hier bent om te leren, die kennis door te brengen op anderen.
Maar vooral ook om liefde te geven.

In zekere zin is voor mij iedereen god, jij, de mensen om ons heen en ik.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 2 '06
Ik geloof in merudi ;)
yannick
yannick okt 2 '06
wie is merudi??

groeten yannick
????
???? okt 2 '06
Ik geloof dat God in alles aanwezig is. Dus zelfs in "dode" materie. Alles is ontstaan uit God (ofwel het Licht, energie).
Ik denk dat onze grootste taak in ons leven de weg terug naar God vinden is.
We moeten ons bewust worden van het Goddelijke in onszelf namelijk ons innerlijk zelf dat verbonden is met alles om ons heen.
Er is geen Godsdienst op aarde die dit voor jou kan verwezenlijken, je bent zelf de enige die dat kan. Anderen kunnen je hoogstens op weg helpen maar niet jou weg gaan.
Dit is waar ik heilig in geloof. (of is het weten)
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 2 '06
 Quote:
Origineel van yannick:
wie is merudi??

groeten yannick
http://www.merudi.net :D.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 2 '06
 Quote:
Origineel van sylli:
Ik geloof dat God in alles aanwezig is. Dus zelfs in "dode" materie. Alles is ontstaan uit God (ofwel het Licht, energie).
Ik denk dat onze grootste taak in ons leven de weg terug naar God vinden is.
We moeten ons bewust worden van het Goddelijke in onszelf namelijk ons innerlijk zelf dat verbonden is met alles om ons heen.
Er is geen Godsdienst op aarde die dit voor jou kan verwezenlijken, je bent zelf de enige die dat kan. Anderen kunnen je hoogstens op weg helpen maar niet jou weg gaan.
Dit is waar ik heilig in geloof. (of is het weten)
En dat is nou precies waarom ik het nieuwe document heb geschreven:
http://forumnl.merudi.net/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=14;t=000016;p=1
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt sylli.
Ayasha
Ayasha okt 2 '06
 Quote:
Origineel van LPChip:
Dat ben ik niet met je eens kath.

Ik heb een discussie gehad op mijn werk over het geloof, en met name het islamitische geloof. Alles kun je opvatten op diverse manieren zodat je jezelf erin kan thuisvinden. Het zijn geen regels die moeten, maar richtlijnen om na te streven. Waar we met name tegenaan liepen was het feit dat de richtlijnen gedateerd zijn. Je mag bijvoorbeeld geen varkensvlees eten, omdat er in die tijd een ziekte was die afkomstig was voor varkens.

Waarom wordt dit dan opgelegd als een zet van regels waarbij iets moet of niet moet? Men heeft het geloof gebruikt om hun kinderen in les te geven. Het moet want het staat in de koraan. Maar er staat niet in de koraan dat het moet, er staat dat het verstandig is om te doen.

Ditzelfde geldt naar mijn mening voor zo'n beetje alle geloofstromingen. De idealen zijn voorgeschotelt als dat wat moet terwijl dat niet zo bedoeld was.

Er zijn natuurlijk ook mensen geweest die uit eerbiedt zo wilden leven. Dan is het niet moeten, maar willen.
Ik houd nu voornamelijk het christelijke geloof voor me, omdat dat het enige geloof is waar ik ook maar iets nuttig over te zeggen heb ;)

Wanneer we dan gaan kijken naar aanhangers van het christelijke geloof, zie je toch duidelijke regels naar voren komen waarvan ze verwachten dat, wanneer je jezelf een christen wilt noemen, je je er aan houd. (het overbekende voorbeeld: Geen seks voor het huwelijk ;))

ì³f het is zo dat ik alleen maar extreme christenen ken maar dat lijkt me sterk :D
Overigens bekijken deze mensen je ook erg lelijk wanneer je zegt dat je er nì­et in geloofd, want god is almachtig en zij die er niet in geloven zijn zondaars.
(en ja, zo word er echt over gesproken door de christenen in mijn omgeving ;))

In dit geval zijn het niet meer 'ideaalbeelden' maar regels ;)een gedragscode waaraan je je moet houden als je bij een bepaalde groep wilt horen.
Incripted
Incripted nov 16 '06
zoals een school, werk, samenleving.. :)juist kath!!

trouwens ooit een christen gezegd dat katholiek zijn deelnemen is aan een sekte, indien niet, NIET DOEN!! :p
Ayasha
Ayasha nov 21 '06
Incripted; een van de redenen waarom ik niet meer naar de kerk ga ;)De huidige pastoor ziet me daar niet meer zo graag komen :+
en het feit dat het christelijke geloof zo hypocriet is als het maar kan zijn. (Sorry voor hen die ik hiermee tegen het hoofd stoot.)

Overigens Lpchip, zijn de idealen die veel geloven voorleggen vaak veel te streng. Je kan je er (tegenwoordig) nauwelijks in bewegen. Dat zou niet mogen. Wat vroeger was 'het moet omdat het in de bijbel staat' is nu 'in de bijbel staat dat het moet.'
LPChip
LPChip nov 22 '06
Kath, daar heb je een goed punt.

Al heb ik geen ervaring met de exacte tekst uit de bijbel/koraan/etc., ik denk wel dat de mensen die deze teksten verkondigen (pastoor etc.) de gene zijn die "de regels" opleggen. Veel mensen zeggen dat je de bijbel/koraan/etc., op verschillende manieren kan lezen waardoor je er een eigen betekenis aan kan geven.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki