Loading...
nl

Het inzicht in je zelf

Maria
Maria sep 4 '03
Geestkunde, het inzicht in jezelf als geest en de weg naar zelfverwerkeling en hereniging met de goddelijke algeest.

Inleiding:

Het onderwerp van deze verhandeling is geestkunde, zoals dat is beschreven in het boek De Levensweg van Freek van Leeuwen. Zo op het eerste gezicht lijkt geestkunde iets te zijn, wat niet van deze wereld is, maar in het verloop van deze verhandeling zal blijken dat we ons met geestkunde in feite ook bezighouden met de grote levensvragen:

wie ben ik,
waar kom ik vandaan,
waar ga ik naar toe en
hoe geef ik zin aan dit tijdelijke bestaan?
Waardoor geestkunde wel degelijk tot de ervaarbare werkelijkheid behoort; zij het dat het een ìnnerlijke, geestelijke werkelijkheid is; het is de werkelijkheid van jezelf als geest in je eigen binnenwereld.

Omdat jij het zèlf bent die zich deze vragen stelt, zullen we ons, om die vragen te kunnen beantwoorden, eerst moeten richten op de eerste vraag, die ook de kernvraag is: Wie ben ik?
Dat betekent dat we ons moeten gaan bezighouden met zelfkennis, met de kennis van het wézenlijke van onszelf. Dat wezenlijke is de menselijke geest. We moeten ons m.a.w. gaan bezighouden met geestkunde, want onder geestkunde wordt zelfkennis verstaan als de kennis van jezelf als geest.

In geestkunde worden de volgende onderwerpen behandeld:

de geest als de bewuste levenskracht,
die over de geestelijke vermogens beschikt en
die daarmee een geestelijke ontwikkeling kan doormaken
die niet alleen leidt tot zelfverwerkelijking, maar ook
tot hereniging met de algeest, je geestelijke oorsprong.
Want bij geestkunde gaat het ook over de verhouding tot je medemensen naar buiten toe en die tot je geestelijke oorsprong naar binnen toe. Ga je geestkunde op jezelf toepassen, dan kun je daarmee niet alleen jezelf geestelijk ontwikkelen - wat de zin van je bestaan is - maar daardoor ook je verstandhouding met je medemensen verbeteren en je uiteindelijk met je geestelijke oorsprong herenigen; je kunt je herenigen met de bron waar je als geest ooit uit bent voortgekomen en ook weer naar toe zult gaan.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 16 '10
Leuk, dit is het allereerste onderwerp op Merudi. En daarin staan hele mooie vragen die eigenlijk tijdloos zijn:

wie ben ik,
waar kom ik vandaan,
waar ga ik naar toe en
hoe geef ik zin aan dit tijdelijke bestaan?
Lena
Lena aug 16 '10
volgens mij is dit gewoon een mensenleven wink
van jong naar oud....
admin
admin aug 16 '10
http://www.geestkunde.net/inleiding.shtml

Bronvermelding is wel zo netjes... smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki