Loading...
nl

Nooit geweld gebruiken

Ayasha
Ayasha dec 13 '06
Een aantal lessen geleden kregen we iemand die een 'testles' gaf voor Engels, zij begon over de huidige 'oog om oog, tand om tand' maatschappij en sleepte Martin Luther king bij de haren.
Voor zij die het niet weten. Martin Luther King was de man die ooit zei 'I have a dream...' een van zijn bekendste citaten vermoed ik.

Hij wilde blanke en gekleurde kinderen hand in hand zien lopen en dat de zwarte mensen gelijk behandeld werden. Hij heeft er zijn leven voor gelaten maar uiteindelijk is het doel bereikt. Onze maatschappij is tov toen inderdaad veranderd en of je nu wit, zwart rood, groen, of geel met blauwe bolletjes bent. Ieder heeft dezelfde rechten en plichten (in Belgie en Nederland allesinds)

Hoewel de samenleving zich daar in de realiteit nog wat aan moet aanpassen, zijn de contouren van gelijke behandeling voor iedereen toch al duidelijk zichtbaar.

Martin Luther King was echter ook iemand die niet geloofde in geweld. Hij geloofde niet in straffen, in geweld met woorden of met daden.

Ze opende daarmee een interesante discussie; Kan je in de huidige samenleving iets bereiken zonder geweld?
Kan je de samenleving verbeteren zonder straffen?

Ze haalde het voorbeeld aan, van een groepje joodse jongeren dat bekogelt werd met stenen (gestenigd werd dus) door een stel allochtone jongeren.
Kan men deze jongeren zonder geweld duidelijk maken dat wat ze deden verkeerd was? Verdienen deze jongeren een straf?

Onze klas was het voor de eerste keer volledig eens met elkaar. Ja!
Maar toen ze vroeg of het ook zonder geweld kon, waren er slechts een paar die het aandurfde om een alternatief te noemen. Maar na alle alternatieven gehoord te hebben. Bleek dat elk alternatief wel een vorm van geweld in hield. Gevangenisstraffen, werkstraffen enz.
Kortom; volgens 'ons' kan deze samenleving er niet op verbeteren zonder dat er een vorm van geweld gebruikt word, al is het maar een lichte.

Toch slaagde Martin Luther King er volgens haar in, om zonder geweld zijn doel te bereiken, een voorbeeld is het feit dat zwarte personen vroeger niet mochten gaan zitten in een bus, Zelfs niet als er stoeltjes over waren. Martin Luther King kwam in opstand en nodigde de zwarte samenleving uit om niet meer met de bus te gaan. Ze gingen te voet, met een auto enz maar niet meer met de bus.
Echter de blanken hadden de kleurlingen nodig, want natuurlijk kwamen ze op deze manier geld te kort, maar ze waren vastbesloten, tot ook zei mochten zitten in een bus zouden ze niet meer met de bus komen.

Een jaar lang (Ik geloof zelfs langer) heeft dit geduurd en uiteindelijk gaven ze toe. Ze mochten zitten in de bus.

Dit was volgens haar geweldloos hun doel bereiken.
Echter vond ik, dat ook dit geweld in hield, want door dit te doen, brachten ze de blanken in een benarde situatie en konden ze niet anders dan toegeven, dus eigenlijk is dit een voorzichtige, subtiele vorm van chantage...En chantage is nog steeds een vorm van geweld dacht ik...

Dat was helaas het moment dat we onderbroken werden omdat het half uur dat ze les zou geven voorbij was.
Ik heb wel een goede oefening Engels gehad gezien de hele discussie in het Engels gebeurde. Maar ik heb geen tegen argumenten gekregen.

Is er iemand op dit forum die haar visie eventueel kan onderbouwen? Of is er iemand die er zijn eigen mening over gevormt heeft en deze graag wil meedelen?

Ik vind het zowiezo wel eens interesant om jullie visie hierover te lezen.

Laat ik, om misverstanden te vermijden, er wel bij zetten dat ik niet wil zeggen dat zijn actie onterecht was, integendeel. ;)
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 14 '06
Wat mij opvalt is dat het vaak gaat om het hebben van macht over bepaalde mensen. De blanken willen de zwarten besturen. De allochtonen de joden (even generaliserend gezegd). Ik vind het raar om te zeggen dat je geen geweld moet gebruiken, om je macht te tonen. Ik vind het veel belangrijker dat iedereen elkaar zijn / haar waarde laat.
Kortom, het is juist mis bij het systeem waarin er gelijkheidsverschillen zijn. Het oplossen van dit verschil zal altijd een machtsstrijd zijn.
Destiny
Destiny dec 14 '06
Ik denk dat je uiteindelijk meer macht hebt samen dan dat je elkaar in groepje gaat gooien. Maar helaas werkt dat niet zo in deze wereld
Ayasha
Ayasha dec 14 '06
ja maar hoe ga je daarvoor zorgen, kan je die allochtonen jongeren laten weten dat het fout is wat ze deden en ook zorgen dat het niet aan het ene oor in gaat en aan het andere weer uit zonder dat je hen straft? Kan je de maatschapij aanpassen zonder enige vorm van geweld?
Debiorah
Debiorah dec 14 '06
Ik ben van mening dat zoals in het voorbeeld gestelde jonge allochtonenen niet voor rede vatbaar zijn wanneer zij overgaan tot deze acties. Ik denk dan ook niet dat als je geweld gaat gebruiken de situatie veranderd, want daarvoor is een bewustzijnzverandering nodig. Alleen als zij zelf inzien dat hun acties fout zijn, en dan bedoel ik vanuit de grond van hun hart dan zullen zij veranderen. Ik vind trouwens protesteren door niet met de bus te gaan geen geweld. Het is een actie die mensen anders tegen de situatie doet aankijken. Want pas toen deze mensen het vervoer gingen boycotten drong het in die blanke koppen door hoe afhankelijk zij waren van de "zwarte"bevolking. Hoe het wel zou moeten met betrekking tot gevangenisstraffen is een moeilijke kwestie, ik zal hier nog eens over nadenken.
Ayasha
Ayasha dec 14 '06
ja maar ze gebruikten dus wel geweld door te zorgen dat de blanke in 'geldzorgen' kwamen en chanteerde daarmee, want, als de zwarte niet mochten zitten, kregen ze geen geld. Dat is een vorm van chantage, en chantage = geweld. :)
????
???? dec 14 '06
Eigenlijk hadden ze gewoon een eigen busbedrijf moeten beginnen waar ze blanken ook gewoon hadden toegelaten om te zitten. Dan hadden ze zelf voor de oplossing gezorgd i.p.v. hun wederzijdse afhankelijkheid te benadrukken.

Ik denk dat straffen alleen werkt als dit door het leven zelf gedaan wordt in de vorm van levenslessen (karma). Dus zelf aan den lijven ondervinden wat je een ander hebt aan gedaan. En dan niet in de zin van oog om oog maar om als voorbeeld te noemen; als je iets van een ander genomen hebt wat niet van jou is moet je er niet raar van op kijken als jou ditzelfde ooit gebeurd. En dit gaat net zo lang door tot je hebt begrepen dat dit door je eigen handelen ontstaan is. Heel goed bij jezelf te raden gaan als je iets gebeurd wat je niet leuk vindt.
Ayasha
Ayasha dec 20 '06
Ik kan het niet anders dan het met je eens zijn Sylli
Debiorah
Debiorah dec 27 '06
Ik snap wat jullie bedoelen en zo denk ik er dus eigenlijk ook over alleen ik verwoord het iets anders. Ik versta onder geweld mensen/dieren opzettelijk pijn doen. Dit kan lichamelijk of emotioneel zijn. Doordat de zwarte bevolking werd behandeld alsof het 2e rangs mensen waren zaten zij in een moeilijke situatie. Ondanks het geweld waar zij dagelijks mee te maken hadden hebben zij er niet voor gekozen om een geweldadige strijd te voeren. Zij hebben er alleen voor gekozen om zich niet afhankelijk te maken van het vervoer en de regels van de blanken. Die in weze onmenselijk waren! Op deze manier werd de blanke geconfronteerd met hun eigen gedrag en hun wederzijdse afhankelijkheid. Het gaat niet om het simpele afnemen van iets maar over mensenrechten. Ze deden het naar mijn mening niet om iemand er opzettelijk kwaad mee te doen. Ik vind ook dat het straffen iets moeilijks is want wat is straffen? Ik geloof dat mensen die "slecht" leven uiteindelijk gestraft worden door hun eigen daden. Aan de andere kant wil ik een verkrachter niet laten lopen om tot hij vanzelf gestraft wordt.
BRAINSCAN
BRAINSCAN apr 24 '07
vuur kan je nooit met vuur bestrijden
dus in plaats van gevangenis straffen moeten ze heropvoeden.gevangenis zitten maken het alleen maar aggressiever.ghandi uit india was ook tegen geweld.Het zogenaamde as van het kwaad denken jullie nou echt dat amerika zal winnen met oorlog voeren tegen terroristme.Er komt geen einde aan.
In zuid afrika had je apartheid.Slechts 7 procent van heel zuid afrika was blank terwijl blanke de macht hadden.Puur door machtsvertoon en het gebruiken van geweld.Nelson mandela had volgens mij 27 jaar gevangenis gezeten.Op de dag dat tie vrij kwam werd hij glyk president.
Nogmaals vuur kan je niet met vuur bestrijden maar alleen met water.Dus je kan nooit geweld oplossen door geweld te gebruiken.Dat is precies wat amerika doet met zijn bondgenoten.En uit historische feiten blijkt dat amrika met zijn huidige bondgenoten de grootste slavenhandelaren waren en bezetters.En natuurlijk de grootste serie massa moordenaars.Vriendjes politiek zo zal altijd blijven tot armageddon.niks aan te doen.Treurig en hopeloos.Niet allen dieren zijn proefkonijnen maar mensen netzo.
Acheliah
Acheliah apr 24 '07
Je hebt helemaal gelijk Brainscan america met zijn Bush. Bush is de grootste moordenaar niet alleen Sadam Houssein of Osama bin laden. En idd geweld moet je niet met geweld oplossen. En gevangenis straffen werken ook niet laat ze maar idd her opvoeden
Ayasha
Ayasha apr 24 '07
ondanks dat ik het alles behalve eens ben met wat bush nu allemaal aan het uitvreten is, en ik blij ben dat zijn ambtstermijn er in 2008 op zit, denk ik niet dat je hem alle schuld kan toeschrijven. Twee kijven, twee schuld!
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 24 '07
Het gaat vooral om de verenigde staten die nogal de boel lopen te vernaggelen. De president is makkelijk de schuld te geven, maar het is het hele land, dat niet goed in elkaar zit. Daar zijn pas lichtwerkers nodig :). Merudi volledig in het engels zou al een heel goed begin zijn ;).
Acheliah
Acheliah apr 25 '07
Dat klopt NiMS daar is echte hulp nodig maar de oorlog in irak is niet goed te praten e Kath idd twee kijven twee schuld dat klopt je moet hem idd niet alle schuld geven maar waarom wel sadam hoessein ophangen terwijl je zelf ook heel veel doden op je geweten hebt dat begrijp ik niet. Wie zegt dat Osama Bin Laden wel echt bestaat en dat hij (Busch) niet zelf die vliegtuigen heeft neer laten storten. Normaal hadden ze Osama Bin Laden allang gevonden toch. Nee geloof er geen moer van Busch vader wilde al een oorlog creëren en is niet gelukt nu maakt zoon Busch het wel ff af. Ik vindt het verhaal stinken met die neergestorte vliegtuigen. Mss wilde hij op deze manier zijn eigen padje schoonvegen om zo de oorlog te rechtvaardigen. Nee ergens is hij geen haar beter dan Sadam Hoessein of Osama Bin Laden.
admin
admin mei 14 '07
The Wiccan Rede
(Full Version)

Bide within the Law you must, in perfect Love and perfect Trust.
Live you must and let to live, fairly take and fairly give.

For tread the Circle thrice about to keep unwelcome spirits out.
To bind the spell well every time, let the spell be said in rhyme.

Light of eye and soft of touch, speak you little, listen much.
Honor the Old Ones in deed and name,
let love and light be our guides again.

Deosil go by the waxing moon, chanting out the joyful tune.
Widdershins go when the moon doth wane,
and the werewolf howls by the dread wolfsbane.

When the Lady's moon is new, kiss the hand to Her times two.
When the moon rides at Her peak then your heart's desire seek.

Heed the North winds mighty gale, lock the door and trim the sail.
When the Wind blows from the East, expect the new and set the feast.

When the wind comes from the South, love will kiss you on the mouth.
When the wind whispers from the West, all hearts will find peace and rest.

Nine woods in the Cauldron go, burn them fast and burn them slow.
Birch in the fire goes to represent what the Lady knows.

Oak in the forest towers with might, in the fire it brings the God's
insight. Rowan is a tree of power causing life and magick to flower.

Willows at the waterside stand ready to help us to the Summerland.
Hawthorn is burned to purify and to draw faerie to your eye.

Hazel-the tree of wisdom and learning adds its strength to the bright fire burning.
White are the flowers of Apple tree that brings us fruits of fertility.

Grapes grow upon the vine giving us both joy and wine.
Fir does mark the evergreen to represent immortality seen.

Elder is the Lady's tree burn it not or cursed you'll be.
Four times the Major Sabbats mark in the light and in the dark.

As the old year starts to wane the new begins, it's now Samhain.
When the time for Imbolc shows watch for flowers through the snows.

When the wheel begins to turn soon the Beltane fires will burn.
As the wheel turns to Lamas night power is brought to magick rite.

Four times the Minor Sabbats fall use the Sun to mark them all.
When the wheel has turned to Yule light the log the Horned One rules.

In the spring, when night equals day time for Ostara to come our way.
When the Sun has reached it's height time for Oak and Holly to fight.

Harvesting comes to one and all when the Autumn Equinox does fall.
Heed the flower, bush, and tree by the Lady blessed you'll be.

Where the rippling waters go cast a stone, the truth you'll know.
When you have and hold a need, harken not to others greed.

With a fool no season spend or be counted as his friend.
Merry Meet and Merry Part bright the cheeks and warm the heart.

Mind the Three-fold Laws you should three times bad and three times good.
When misfortune is enow wear the star upon your brow.

Be true in love this you must do unless your love is false to you.

These Eight words the Rede fulfill:

"An Ye Harm None, Do What Ye Will"


Vooral die laatste zin zegt het allemaal in mijn ogen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki